Forbrugertillid stiger et nøk i februar i eurozonen

Trods forbedring er humøret dog stadig klart i minus.
AF MARKETWIRE/DETAILWATCH

Forbrugertilliden i eurozonen var på minus 19,0 i februar, viser den foreløbige opgørelse mandag.

Og det var helt som ventet ifølge estimater fra Bloomberg News.

I forhold til tallet for januar var der tale om en bedring - i årets første måned var forbrugertilliden således på minus 20,7.

I Danmark aftog pessimismen blandt forbrugerne i februar for fjerde måned i træk ifølge Ritzau.

Kristian Skriver, seniorøkonom hos Dansk Erhverv, mener, at det primært er de lavere energipriser og den dalende inflation, som løfter humøret hos forbrugerne.

”Den tiltagende forbrugertillid skal formentlig ses i sammenhæng med, at både el- og gaspriserne er faldet markant de seneste måneder, mens også inflationen er aftaget. Det har unægteligt lettet de privatøkonomiske bekymringer hos en lang række familier,” skrev han i en kommentar til tallene tidligere mandag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også