Netbutikker dæmper vækstforventninger – flertallet tror stadig på stigning
![Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. | Foto: MAGNUS MØLLER](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/14724584/wxaekz/ALTERNATES/schema-16_9/doc7o1kg93yc3617jt33x0.jpg)
Danske netbutikkkers forventninger til fremtidens vækst målt på antallet af pakker, de ekspederer af sted, er faldet, viser en ny logistikanalyse fra Dansk Erhverv Digital Handel.
I 2021 ventede tre ud af fire webshops – 75 pct. – at antallet af pakker, ville blive fordoblet inden for en treårig horisont, men i den nye analyse for 2022 er det nu er to ud af tre – 65 pct. – der har samme forventninger.
Selvom nethandlen i 2022 oplevede en opbremsning, der bl.a. betød, at e-handlen for første gang faldt i første halvår, så er det fortsat hovedparten af netbutikkerne, der forventer en vækst, der vil fordoble antallet af pakker.
”Der er masser af optimisme i dansk e-handel, men det er klart, at sidste års usikkerhed med inflation, faldende forbrugerforventninger og stigende energipriser har fået nogle butikker til at skrue lidt ned for forventningerne. Men langt de fleste forventer fortsat en fordobling på tre års sigt alene på de fysiske pakker, så udsigterne må jeg uden at overdrive betegne som rigtigt gode,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv i en kommentar til tallene.
De tre hovedudfordringer, som netbutikkerne på tværs af størrelse, døjer med på logistikområdet, er ifølge analysen fragtpriserne, der især i 2021 steg voldsomt, samt håndtering af lagerkapacitet.
Derudover peger de små og mellemstore virksomheder også på udfordringer med at få vareleverandører til at overholde deadlines og aftaler, mens de store virksomheder ifølge analysen også har udforinger med at leve op til kundernes forventninger om hurtig ekspedition og levering.