Detailsalget steg under højsæsonen i USA

Smykke- og elektroniksalget dalede, men resten af det amerikanske detailsalg steg i november og december, viser tal fra Mastercard.
Arkivfoto. | Foto: Mario Tama/AFP/Ritzau Scanpix
Arkivfoto. | Foto: Mario Tama/AFP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

En opgørelse over det amerikanske detailsalg fra 1. november og frem til 24. december fra Mastercard viser stigende detailsalg, men et fald i salget af smykker og elektronik.

Det fremgår af en pressemeddelelse om målingen, som er døbt Mastercard Spendingpulse og måler detailsalget i både fysiske butikker og netbutikker på tværs af alle betalingsformer. Salget er ikke justeret for inflation.

Ifølge Mastercard har butikkernes højsæson budt på et væsentligt andet købemønster end tidligere år.

”Detailsektoren gav kraftige rabatter, men forbrugerne diversificerede deres udgifter for at imødekomme stigende priser (høj inflation, red) og en appetit på oplevelser og festlige sammenkomster efter pandemien,” vurderer Steve Sadove, seniorrådgiver for Mastercard.

Samlet steg detailsalget med 7,6 pct. Heraf steg salget via fysiske butikker med 6,8 pct., mens netsalget voksede hele 10,6 pct.

Opgørelsen viser en stigning i restauranters omsætning på hele 15,1 pct. Derimod faldt salget af elektronik med 5,3 pct., mens smykkesalget dykkede 5,4 pct. Endelig steg salget af beklædning med 4,4 pct.

Herhjemme er Pandora tirsdag formiddag upåvirket af salgsnedgangen i smykkekategorien og stiger 2 pct. til 486,10 kr.

Bang & Olufsen falder 1,5 pct. til 8,50 kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også