Ni ud af ti mindre virksomheder sikrer sig ikke mod kopiering

Alt for få virksomheder beskytter navn eller logo mod kopiering med registreret varemærke, siger styrelse.
Ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen er Danmark et af de mest kopierede lande i Europa. | Foto: Camilla Stephan/Politiken/Ritzau Scanpix/Politiken
Ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen er Danmark et af de mest kopierede lande i Europa. | Foto: Camilla Stephan/Politiken/Ritzau Scanpix/Politiken
AF RITZAU

Danmark er et af de mest kopierede lande i Europa.

Alligevel har kun ni procent af små danske virksomheder beskyttet deres forretning mod kopiering med et registreret varemærke.

Det viser en undersøgelse foretaget for Patent- og Varemærkestyrelsen, skriver den i en pressemeddelelse torsdag.

Svarene kommer, på trods af at 84 procent af de adspurgte virksomheder i undersøgelsen siger, at det er vigtigt at forstå, hvordan de kan beskytte deres idéer og opfindelser mod kopiering.

Derfor ærgrer det Henriette Vængesgaard Rasch, der er chef for varemærker og designrettigheder i Patent- og Varemærkestyrelsen.

”Det er en god idé at beskytte sin forretning med for eksempel et varemærke – især for de virksomheder, der har planer om at vokse. Med et registreret varemærke kan virksomheder nemlig nemt vise, at de ejer retten til det, de gerne vil sælge, siger hun i pressemeddelelsen.

Går glip af 7 mia.

Ifølge styrelsen er Danmark et af de mest kopierede lande i Europa.

Faktisk går det danske marked glip af knap syv milliarder kroner i direkte salg til kopister hvert år.

Det viser en opgørelse fra den europæiske varemærkeorganisation, Euipo.

Ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen er et registreret varemærke ”en eneret til de elementer, der kendetegner en virksomhed”. Det er typisk en virksomheds navn, logo eller produktnavne.

Styrelsen skriver, at meget tyder på, at jo mere man eksporterer eller sælger på nettet, desto større er risikoen for, at andre tager ens idé.

Imens viser undersøgelsen også, at knap halvdelen af de adspurgte virksomheder har et lavt eller intet kendskab til IP-rettigheder, som for eksempel er et varemærke. Det kan også være design eller patent.

Derfor mener Henriette Vængesgaard Rasch, at der er brug for, at flere får kendskab til rettighederne.

”Har man ikke styr på sine rettigheder, svarer det til, at man bor i et område med mange indbrud, men man låser ikke døren,” siger hun.

Det gælder særligt i en krisetid.

”Det er et vigtigt emne for danske virksomheder at prioritere at sætte sig ind i og forholde sig til, fordi kopiering kan have så store konsekvenser. Særligt i en krisetid, hvor danske virksomheder gerne skal have mest muligt ud af deres idéer, siger Henriette Vængesgaard Rasch.

Konkret har undersøgelsen haft fokus på virksomheder inden for brancher såsom landbrug og fiskeri, information og kommunikation og erhvervsservice. Men også handel og transport og industri.

Undersøgelsen er gennemført med et spørgeskema, der er sendt til virksomheder med op til 49 ansatte.

1271 repræsentativt udvalgte virksomheder har svaret.

Styrelse: Black friday er en fest for farlige kopivarer

Internationale modekæmper sagsøger dansk mand for import af kopivarer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også