En del af Watch Medier

DetailWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
08.12.2022kl. 09.45

Ni ud af ti mindre virksomheder sikrer sig ikke mod kopiering

Alt for få virksomheder beskytter navn eller logo mod kopiering med registreret varemærke, siger styrelse.
Ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen er Danmark et af de mest kopierede lande i Europa. | Foto: Camilla Stephan/Politiken/Ritzau Scanpix/Politiken
AF RITZAU

Danmark er et af de mest kopierede lande i Europa.

Alligevel har kun ni procent af små danske virksomheder beskyttet deres forretning mod kopiering med et registreret varemærke.

Det viser en undersøgelse foretaget for Patent- og Varemærkestyrelsen, skriver den i en pressemeddelelse torsdag.

Svarene kommer, på trods af at 84 procent af de adspurgte virksomheder i undersøgelsen siger, at det er vigtigt at forstå, hvordan de kan beskytte deres idéer og opfindelser mod kopiering.

Derfor ærgrer det Henriette Vængesgaard Rasch, der er chef for varemærker og designrettigheder i Patent- og Varemærkestyrelsen.

”Det er en god idé at beskytte sin forretning med for eksempel et varemærke – især for de virksomheder, der har planer om at vokse. Med et registreret varemærke kan virksomheder nemlig nemt vise, at de ejer retten til det, de gerne vil sælge, siger hun i pressemeddelelsen.

Går glip af 7 mia.

Ifølge styrelsen er Danmark et af de mest kopierede lande i Europa.

Faktisk går det danske marked glip af knap syv milliarder kroner i direkte salg til kopister hvert år.

Det viser en opgørelse fra den europæiske varemærkeorganisation, Euipo.

Ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen er et registreret varemærke ”en eneret til de elementer, der kendetegner en virksomhed”. Det er typisk en virksomheds navn, logo eller produktnavne.

Styrelsen skriver, at meget tyder på, at jo mere man eksporterer eller sælger på nettet, desto større er risikoen for, at andre tager ens idé.

Imens viser undersøgelsen også, at knap halvdelen af de adspurgte virksomheder har et lavt eller intet kendskab til IP-rettigheder, som for eksempel er et varemærke. Det kan også være design eller patent.

Derfor mener Henriette Vængesgaard Rasch, at der er brug for, at flere får kendskab til rettighederne.

”Har man ikke styr på sine rettigheder, svarer det til, at man bor i et område med mange indbrud, men man låser ikke døren,” siger hun.

Det gælder særligt i en krisetid.

”Det er et vigtigt emne for danske virksomheder at prioritere at sætte sig ind i og forholde sig til, fordi kopiering kan have så store konsekvenser. Særligt i en krisetid, hvor danske virksomheder gerne skal have mest muligt ud af deres idéer, siger Henriette Vængesgaard Rasch.

Konkret har undersøgelsen haft fokus på virksomheder inden for brancher såsom landbrug og fiskeri, information og kommunikation og erhvervsservice. Men også handel og transport og industri.

Undersøgelsen er gennemført med et spørgeskema, der er sendt til virksomheder med op til 49 ansatte.

1271 repræsentativt udvalgte virksomheder har svaret.

Styrelse: Black friday er en fest for farlige kopivarer

Internationale modekæmper sagsøger dansk mand for import af kopivarer

Relaterede artikler:

  • Black friday er på få år blevet den vel nok største enkeltstående handelsdag, og det forsøger kriminelle at udnytte. | Foto: Rikke Kjær Poulsen/JPA

    Styrelse: Black friday er en fest for farlige kopivarer

  • Det franske modebrand Louis Vuitton er en af de fem internationale modebrands, der har sagsøgt en 31-årig mand fra Brøndby. | Foto: Lisi Niesner/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02762

    Internationale modekæmper sagsøger dansk mand for import af kopivarer

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Photo: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Photo: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Photo: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

Det hele begyndte med en interiørbutik i Ebeltoft på Djursland. Siden har iværksætterparret gjort populære kasser i plastic og designbrandet Bongusta til en fælles levevej. Seneste skud på stammen er brandet Made Crate.

For abonnenter

Pure Kids hovedbrand er Racoon Outdoor, der bl.a. designer og producerer flyverdragter til børn. | Foto: PR/Pure Kids
DetailWatch

Børnetøjsfirma opsiger alle ansatte efter opbremsning i tysk vækst

År med underskud og en svagere udvikling end ventet på det tyske marked får firmaet Pure Kids til at skære ”ind til benet” og søge partnerskaber for at videreføre forretningen. Direktør afviser konkurs.

For abonnenter

Jesper Lund (t.h.) har været adm. direktør i Lars Larsen Group siden starten af 2020. Jacob Brunsborg (t.v.) er medejer af selskabet sammen med resten af Brunsborg-familien. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem

Lars Larsen Groups bolig- og møbelselskaber solgte for et rekordhøjt beløb i 2021/22. Men stigende råvarepriser og faldende efterspørgsel ramte bundlinjen i flere selskaber. Få overblikket her.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 29. jan.
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 29. jan.
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 29. jan.
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • People and Operations Partner

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge