DetailWatch

Detailselskaber vil have fritagelse fra moms og fradrag på energiforbedringer

Høje energipriser og vigende forbrug presser mange detailhandlere, og flere ønsker i ny undersøgelse en hjælpende hånd til moms og energiforbedringer.

Høje energipriser og vigende forbrug presser detailhandlen, der ønsker en hjælpende hånd. | Foto: Joachim Ladefoged/ERH

At stigende energipriser og vigende forbrug presser detailhandlen, er efterhånden slået fast.

Det er også et faktum, der igen understreges i en ny ”mini-survey” hos 177 af brancheorganisationerne Dansk Detail & Wears medlemmer, og her ligger de to faktorer klart i top over medlemmernes største udfordringer.

Men hvorvidt detailhandlerne skal have en hjælpende hånd, er der mere uenighed om blandt medlemmerne.

I undersøgelsen svarer 64 pct., at de mener, regeringen bør hjælpe detailhandlen gennem krisen, mens næsten hvert femte medlem – 18 pct. – mener, at detailhandlen må klare sig på kommercielle vilkår uden hjælp fra regeringen.

Længere nede i undersøgelsen spørger brancheorganisationen sine medlemmer til forskellige former for krisehjælp, og mens der ikke er den store tilslutning til forslag om eksempelvis udskydelse af moms og energiregning eller nye lønkompensationsordninger, er der to forslag, der stikker ud.

Af de 177 medlemmer i undersøgelsen svarer 81,3 pct., at en krisehjælp i form af momsfritagelse på el- og gasregningen skal prioriteres højt, mens 63,3 pct. svarer, at et ”signifikant fradrag på energiforbedringer” bør prioriteres højt.

Nummer tre på listen over forslag til krisehjælp er et loft på huslejestigninger på 4-6 pct. de kommende to år, hvor 53,1 pct. mener, at det bør prioriteres højt.

Udsigt til skyhøje huslejestigninger skaber frygt for butikslukninger

Kommentar: Vinterpakke hjælper ikke energiepidemien i detailhandlen

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede