Genbrugssalget fortsætter i vejret i september

Salget i Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker er samlet steget med 14 procent i september.
Foto: Anders Rye Skjoldjensen/Politiken/Ritzau Scanpix/Politiken
Foto: Anders Rye Skjoldjensen/Politiken/Ritzau Scanpix/Politiken
Ritzau

En billig frakke. Legetøj til barnebarnet. Et ovnfast fad.

Det er nogle af de ting, som forbrugerne konkret går efter i øjeblikket, når de træder ind i en af Folkekirkens Nødhjælps 111 genbrugsbutikker rundt omkring i landet.

Det fortæller Birgitte Qvist-Sørensen, der er organisationens generalsekretær, efter at butikkerne har oplevet en stigning i salget på 14 procent i september sammenlignet med samme måned sidste år.

”Typisk har vores kunder et forbrugsmønster, hvor de blot ”snuser” lidt rundt i butikkerne. Nu hører vi derimod, at folk kommer efter konkrete ting for at spare penge, fordi inflationen kradser i budgettet,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Omsætningen i butikkerne er i september steget til 4,8 millioner kroner fra 4,2 millioner i samme måned sidste år.

”Folks indkøb er mere behovsdrevet end før krisen,” tilføjer generalsekretæren.

Hun siger, at folks forbrugeradfærd minder om den, man så for 40-50 år siden, da organisationens første butikker blev åbnet. Også dengang gjorde inflationen et stort indhug i danskernes budgetter.

”Dengang kom folk jo også for at spare penge. Det er samme forbrugsmønster, folk er vendt tilbage til i dag,” siger hun.

Det er ikke kun genbrugsbutikkerne, som oplever en stigning i salget. Det samme gælder for Wefood-butikkerne, som også drives af Folkekirkens Nødhjælp. De sælger overskudsvarer fra supermarkeder.

I årets otte første måneder havde butikkerne ti procent flere kunder, oplyser organisationen.

”I Wefood-butikkerne siger folk direkte til vores frivillige, at de kommer for at spare penge,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

”Det typiske incitament for at handle i Wefood-butikkerne er at gøre noget for klimaet og for at modvirke madspild. Men nu finder mange vej til butikkerne, fordi de ganske enkelt ikke har flere penge.”

På baggrund af god sommer

Det voksende salg i september kommer på bagkant af en sommer, der ligeledes leverede væksttal.

DetailWatch kunne således fortælle, at Nødhjælpens genbrugsbutikker samlet oplevede en stigning på seks pct. i omsætningen, sammenlignet med sidste sommer.

Også Røde Kors’ genbrugsbutikker har oplevet fremgang med en rekordomsætning på 204 mio. kr. sidste år, på trods af fortsatte coronanedlukninger.

Stigende priser giver salgsboost i danske genbrugsbutikker

Svensk genbrugskæmpe har seks mio. ugentlige besøg – nu fisker de danske kunder

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også