B&O-topchef: "Vi løfter foden en anelse fra speederen"

Et usikkert marked med stigende inflation og renter og produktionsomkostninger gør Bang & Olufsen mere forsigtige med investeringer, siger adm. direktør, Kristian Teär, i forbindelse med årsregnskabet.
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH
AF MARKETWIRE OG DETAILWATCH

Listen af usikkerheder er lang, og det får Bang & Olufsen til at holde en anelse igen med både investeringer og ansættelser, der er en essentiel del af den igangværende turnaround-plan.

Det fortæller topchef Kristian Teär, efter at selskabet har offentliggjort årsregnskab for det skæve regnskabsår 21/22.

”Vi løfter foden en anelse fra speederen,” siger Kristian Teär, der har været adm. direktør for B&O siden 2019.

Det er den stigende inflation, stigende renter, udfordringer med fragt og coronanedlukninger samt ikke mindst en større sandsynlighed for en forestående recession, der lægger pres på planen og selskabet.

Det presser også udsigten til vækst, der i de netop offentliggjorte forventninger ventes at blive lavere end det niveau, selskabet har præsteret i år.

I 2022/23 forudser B&O at lande en omsætningsvækst på minus 4 til plus 5 pct., hvilket skal ses i forhold til 10 pct. i det seneste regnskabsår. EBIT-marginen ventes at blive i intervallet minus 2 til 3 pct. sammenlignet med 1,8 pct. sidste regnskabsår.

Det holder dog kun stik, så længe der ikke kommer nye coronanedlukninger i Kina, når kalenderen rammer 2023. Og hvis de geopolitiske usikkerheder ikke byder på nye store bølgeskvulp i løbet af regnskabsåret, hvilket vil stå i skærende kontrast til det halve år, der netop er gået.

”Vi har en klar strategi, og det er det, der gør mig fortrøstningsfuld. Men der er en øget usikkerhed, som gør, at vi er nødt til at være mere forsigtige og gå mere roligt frem,” siger Kristian Teär.

Begynder at løsne op i Kina

Netop coronanedlukninger og Kina har været et centralt emne for selskabet, der på den baggrund måtte nedjustere for få måneder siden. Her går det imidlertid frem, lyder det fra topchefen.

”Selv om corona er ved at være væk i USA og i Europa, så har det stadig fyldt meget i Kina, hvor man holder fast i sin politik om nultolerance,” siger Kristian Teär.

Nedlukningerne har derfor haft stor betydning for kontor og lager i byer som Beijing og Shanghai.

”Så kan du ikke få adgang, og hvis du ikke kan få adgang, så kan du ikke få produkter ud derfra. Nu er vi begyndt at få adgang, og så kan vi både sælge og flytte rundt på produkter,” siger han.

Henover året har selskabet også oplevet store fragtudfordringer i form af høje priser og begrænset kapacitet. Også det begynder dog at løsne op, lyder det.

”Det kommer til at normalisere sig henover året. Vi tror på, at det har toppet, og at niveauet vil falde i løbet af i år. Den generelle efterspørgsel verden over falder, og det vil også gælde for elektronik,” siger Kristian Teär.

Det skyldes blandt andet den stigende inflation, som B&O venter vil påvirke forbrugeradfærden. Ifølge topchefen er selskabets kundegruppe dog mindre påvirket.

”Vores kernepublikum er mere modstandsdygtige over for prisudsving. Det har vi set henover året, også da vi hævede priserne første gang i januar med 8 pct. og igen senere på året. Markedet er forberedt,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også