SOS Børnebyerne stopper samarbejde med Ecco: Uforeneligt med vores arbejde

En af landets store NGO’er har vendt ryggen til Ecco, som bl.a. har doneret til organisationen gennem motionseventet Ecco Walkathon. Bruddet skyldes Eccos tilgang til krigen i Ukraine, oplyser SOS Børnebyerne. Ecco har ingen kommentarer, men har ifølge DetailWatchs oplysninger aflyst årets Walkathon.
Foto: PR / Ecco
Foto: PR / Ecco

Igennem mere end to årtier har den familieejede danske skokoncern Ecco stået bag motionseventet Ecco Walkathon, der årligt har fået store folkemængder til at snøre skoene i sensommeren og nedlægge kilometerlange ruter i flok.

En kernesten i Ecco Walkathon er de velgørende donationer knyttet til efterårseventet. For hver kilometer, deltagerne har tilbagelagt, har Ecco doneret 7,50 kr. til de velgørende organisationer SOS Børnebyerne og Hjerteforeningen.

Sådan bliver det imidlertid ikke i år.

I Hjerteforeningen oplyser presseafdelingen, at årets samarbejde ikke bliver til noget, fordi eventet er aflyst.

”Ecco har aflyst Walkathon 2022. Vi fik en orientering om aflysningen tidligere på foråret,” skriver Hjerteforeningen til DetailWatch, der ikke har ønsket at uddybe yderligere, men oplyser, at man tager beslutningen til efterretning.

I SOS Børnebyerne er organisationen ikke bekendt med aflysningen, men her har man valgt at afbryde samarbejdet på grund af Eccos fortsatte aktiviteter i Rusland, oplyser organisationen.

”Vi har vurderet, at Eccos tilgang til krigen i Ukraine er uforenelig med SOS Børnebyernes arbejde i og omkring Ukraine for udsatte børn og deres familier, der netop er blevet hårdt ramt af den russiske invasion,” oplyser SOS Børnebyernes kommunikationsafdeling til DetailWatch.

Organisationen oplyser videre, at samarbejdet med Ecco blev sat på pause sidst i marts i år, og at organisationen dermed har givet afkald på en anseelig donation.

Ecco Walkathon er det ene projekt, SOS Børnebyerne har haft sammen med virksomheden, og det har ifølge organisationen givet omkring en halv million kr. i snit per afholdt Walkathon. Derudover har Ecco givet få lejlighedsvise ad hoc donationer til SOS Børnebyernes arbejde, oplyser presseafdelingen.

Ecco Walkathon fejrede i 2019 20 års jubilæum. Her er det foto fra eventen i København. | Foto: Anthon Unger
Ecco Walkathon fejrede i 2019 20 års jubilæum. Her er det foto fra eventen i København. | Foto: Anthon Unger

Flere lægger afstand

Krigen i Ukraine har som bekendt trukket fronterne skarpt op mellem Vesten og Rusland, og krigen har også trukket en streg ned igennem erhvervslivet, hvor virksomheder med tråde til Rusland er kommet i mere og mere kritisk søgelys, i takt med at krigen er fortsat, og antallet af ofre er steget.

Det har fået flere store danske virksomheder som Carlsberg, Jysk og Vestas til at trække sig fra Rusland med tab for ikke at ende med endnu større omkostninger for renommé og værdigrundlag.

Eccos beslutning om fastholde de over 200 butikker i Rusland har hidtil kostet flere forretningsmæssige samarbejder i Danmark, hvor forhandlere som Sport 24 og Magasin har valgt at stoppe salget af Ecco.

Professor i ledelsesfilosofi og virksomhedsetik ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på RUC, Jacob Dahl Rendtorff, hæfter sig imidlertid ved, at det i tilfældet med SOS Børnebyerne er en velgørenhedsorganisation og ikke en forretningspartner, der lægger afstand til koncernen.

”Det er en NGO, der går ind og siger, at Ecco ikke lever op til den NGO’s værdier og krav. Det kan Ecco kynisk set være ligeglade med, kan man sige, fordi det ikke er kerneforretning. Men det udstiller jo Ecco, at de måske ikke har ment det med filantropien, der ligger ved siden af forretningen, så alvorligt,” siger Jacob Dahl Rendtorff.

Professoren peger på, at situationen til en vis grad beviser teorierne om, hvor meget et brand kan tage skade, hvis man ikke tager folkestemningen alvorlig.

”Der er en skarp konflikt mellem den basale økonomiske interesse og så det mere værdibårne og filantropiske. Ecco mener ikke, at de kan forlade Rusland af økonomiske grunde og af hensyn til medarbejderne og vil holde sig neutrale, men det kan du ikke i en situation, hvor det politiske pres er stort og griber ind flere steder.”

Selv har Ecco forholdt sig tavst, siden adm. direktør Panos Mytaros i slutningen af marts slog beslutningen fast om at drive de russiske butikker videre.

DetailWatch har bedt om en kommentar fra Ecco, men koncernen har hverken ønsket at kommentere SOS Børnebyernes beslutning om at stoppe samarbejdet eller be- eller afkræfte, at Ecco Walkathon er aflyst i år over for DetailWatch.

I 2020 udgjorde Rusland omkring 1,4 mia. kr. af Eccos samlede omsætning på cirka 8,1 mia. kr.

Flere forhandlere dropper at sælge sko fra Ecco

Magasin i u-vending – fjerner alligevel russisk sportsmærke fra hylderne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også