Europæisk detailsektor går hårdt 2024 i møde

Den øgede købekraft hos forbrugerne er forbi, lyder vurderingen fra analytiker.
Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Den europæiske detailsektor står over for et hårdere 2024 efter dette års pragtpræstation. En økonomisk afmatning risikerer at tynge forbrugerne, så de beholder pengene i tegnebogen i stedet for at bruge dem.

Det skriver Bloomberg News.

Detailhandlen står til at blive vinderen i 2023, efter en sektorstigning på 34 pct. Og stjernerne er spanske Inditex, der står bag Zara-kæden, og svenske H&M, der begge steget mere end 50 pct. i år, mens aktierne i Storbritanniens topkæde Marks & Spencer er mere end fordoblet.

”I 2023 havde detailhandlen store fordele fra faldende inflation og den øgede købekraft af forbrugere. Men denne trend er forbi, og vi tror, at flere og flere vil holde igen i takt med, at opsparingerne er blevet brugt og jobmarkedet blødes op,” siger strateg Joachim Klement fra Liberum til Bloomberg.

Han anbefaler, at investorerne ”bevæger sig ind i mere defensive sektorer som forbrugsvarer eller sundhedspleje.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også