Brillekæder melder om "forsigtige kunder"
En række af landets største brillekæder melder om lavere købelyst hos forbrugerne igennem det seneste lille års tid som en konsekvens af høj inflation, skriver Børsen.
Blandt dem er Nyt Syn og konkurrenten Louis Nielsen. Begge melder de om en tilbagegang i antallet af kunder, og førstnævnte melder også om prisstigninger fra leverandørernes side på 5-7 pct., siger direktør Søren Pedersen.
Udmeldingen fra sidstnævnte kommer kort tid efter, at Louis Nielsens regnskab for 2022/23 viste en tilbagegang på 30 pct. i indtjening.
Ifølge Synoptik-topchef Lars Tandrup er optikerbranchen dog mindre sensitiv end andre dele af detailhandlen.
“Optikerbranchen er mere beslægtet med sundhedssektoren end forbrugssektoren,” siger han til Børsen og uddyber, at han forventer, at markedet vil stabilisere sig.
Nyt syn oplevede i seneste regnskabsår – 2022 – en rekordomsætning på knap 273 mio. kr., hvilket Søren Pedersen dengang udtalte kom på baggrund af en kombination af, at butikkerne selv styrer drift og sortiment i den frivillige kæde.
Også Synoptik rundede i 2022 en rekordomsætning på 2,6 mia. kr. på baggrund af opkøbet af Smarteyes, der i året var blevet integreret i kæden.
Relaterede artikler
Synoptik runder 2,6 milliarder i omsætning efter opkøb
For abonnenter