Dyrevelfærd fylder for forbrugerne i supermarkedet

Det viser en ny undersøgelse fra YouGov lavet på vegne af Fødevarestyrelsen. 
Dyrevelfærden fylder meget for mange danskere, når de handler i supermarkedet, viser ny undersøgelse. | Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix.
Dyrevelfærden fylder meget for mange danskere, når de handler i supermarkedet, viser ny undersøgelse. | Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix.

Syv ud af ti danskere har dyrevelfærd in mente, når de går i supermarkedet. 

Det viser en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov for Fødevarestyrelsen, der har taget udgangspunkt i kendskabsgraden til Det Statslige Dyrevelfærdsmærke. 

Og her viser undersøgelsen altså, at i omegnen af syv ud af ti danskere kender til mærket ”Bedre Dyrevelfærd” og samtidig har tillid til det. Derudover viser den også, at cirka syv ud af ti går op i dyrevelfærd, når de køber ind. 

”Rapporten sætter to streger under, at størstedelen af danskerne går op i dyrevelfærd, når de eksempelvis står foran køledisken. Det glæder mig,” udtaler fødevareminister Jacob Jensen (V) i en pressemeddelelse. 

”Det bekræfter mig også i, at vi i Danmark skal gøre noget ved de udfordringer, som vi visse steder har med dyrevelfærden. Målet er ganske klart. Dyrevelfærden skal løftes til gavn for både dyrene og til gavn for producenter og forbrugere, hvis efterspørgslen kan imødekommes, når de står i supermarkederne,” lyder det videre fra ministeren. 

I undersøgelsen fremhæves det også, at det særligt er børnefamilierne, der vægter dyrevelfærden højt. Nærmere specifikt er det otte ud af ti af børnefamilierne, der svarer, at de kender og har tillid til mærket. 

”Det er en styrke, at børnefamilierne fører an i kendskabet til Det Statslige Dyrevelfærdsmærke. Det tyder på, at der i fremtiden vil være endnu flere danskere, der vil have dyrevelfærd i tankerne, når de handler. Det er positivt,” udtaler fødevareminister Jacob Jensen og fortsætter:

”Men samtidig understreger det, at vi skal have løftet dyrevelfærden, så vi kan sikre os, at danskerne også i fremtiden vil lægge danske råvarer i indkøbskurven i supermarkederne. Derudover er der også en stigende efterspørgsel for dyrevelfærd ude i verden, og der ksal vi arbejde for at være et af foregangslandene.”

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også