Danske Shoppingcentre øger fokus på madspild og affaldssortering
Danske Shoppingcentre har indgået et samarbejde med Daka Refood, der er specialiseret i at genanvende madaffald, som skal hjælpe med at mindske madspild.
Selskabet bag 17 danske shoppingcentre meddeler, at målet er at sørge for, at en mindre mængde mad havner i de forkerte skraldespande og går til spilde.
Daka Refood indsamler både madaffald og brugt fritureolie fra shoppingcentrene, hvorefter det renses og gøres klar til at blive genanvendt som biogas, gødning og biodiesel.
”Vi ved, at madspild fylder meget for både vores lejere og kunder, og det gør det selvfølgelig også for DSC (Danske Shoppingcentre, red.). Derfor vil vi gerne understøtte en nem og let tilgængelig adgang til affaldssortering, så vi sammen mindsker madaffald i vores centre og skaber bedre mulighed for genanvendelse,” siger Mireille Jakobsen, ansvarlig for ESG i Danske Shoppingcentre.
ESG står for Environmental, Social, Governance og dækker over en virksomheds ageren og det samfundsansvar, der tages, indenfor bl.a. miljø, klima og det sociale område.
Oplysningskampagne
Danske Shoppingcentre oplyser, at det vil være forskelligt, hvilke initiativer de 17 shoppingcentre vil benytte sig af, men alle butikker vil få tilbudt en affaldssorteringsløsning til madaffald, ligesom også mulighederne for at kunne sortere madaffald i centrene mere generelt skal forbedres for både lejere og besøgende. Derudover vil Danske Shoppingcentre skubbe gang i en oplysningskampagne, der skal hjælpe butikkerne med sorteringen.
Danske Shoppingcentre har en samlet ejendomsportefølje på omkring 850.000 kvm og driver omkring 1.100 lejemål. I 2022 kom selskabet ud med en omsætning, som blandt andet omfatter huslejeindtægter fra centrenes butikker, på 978 mio. kr. mod 882 mio. kr. i 2021.
Til gengæld faldt overskuddet fra 517 mio. kr. til 424 mio. kr. – et fald på 18 pct., som skyldtes såkaldte værdireguleringer, som gav et underskud på 141 mio. kr.