Pandora skuffer i USA og Kina og sender aktien i rødt

”Vi kan se, at trafikken ind i butikkerne langsomt kommer tilbage,” siger Pandora-topchef om det kinesiske marked.
Alexander Lacik er adm. direktør i Pandora. | Foto: Stine Bidstrup
Alexander Lacik er adm. direktør i Pandora. | Foto: Stine Bidstrup
AF MARKETWIRE

Pandora kom samlet set bedre ud af årets tre første måneder end ventet blandt analytikerne.

Alligevel er investorerne lidt lunkne. Aktien falder 0,2 pct. til 628,40 kr. efter en halv times handel. Aktien har dog ligget over 2 pct. lavere i de meste af handlen onsdag morgen.

Det kan skyldes, at trods bedre takter end ventet, så skuffer de to nøglemarkeder USA og Kina i kvartalet, antager analytiker, MarketWire har talt med.

Det var de to markeder, som Pandora tilbage på kapitalmarkedsdagen i 2021 ventede sig meget af fremadrettet.

Ambitionen her var, at det ”fulde potentiale i USA” skulle låses op. Ambitionen er at fordoble forretningen i forhold til niveauet før corona satte en bremseklods i væksten. Omsætningen pre-corona var i 2019 på 4,7 mia. kr., og ambitionen var at fordoble væksten til 9,4 mia. kr.

I Kina er den langsigtede ambition at gå fra en årlig omsætning på 2 mia. kr. i 2019 til 6,0 mia. kr.

I første kvartal faldt den organiske vækst med 7 pct. i USA i forhold til kvartalet sidste år. I Kina var faldet på 35 pct.

Omsætningen i USA er dog på vej frem, hvor første kvartal bød på et salg på 1.716 mio. kr. mod 1.650 mio. kr. i første kvartal 2022. Salget til kineserne er fortsat under pres og faldt til 161 mio. kr. i årets tre første måneder mod 254 mio. kr. i første kvartal 2022.

Tabel over Pandoras omsætning per kvartal fra og med 2009:

Mio. kr.
Q1
Q2
Q3
Q4

Helårsvækst i %

2023 5850




2022 5689
5655
5263
9856
7
2021 4500
5155
4728
9011
23
2020
4172
2876
4070
7891 -1,0
2019
4804
4693
4415
7956
-4,0
2018
5115
4819
4982
7890
0
2017 5159
4825
5194
7603
12,0
2016
4740
4327 4612 6602 43,4
2015
3547
3598
3911
5681
40,0
2014
2592
2544
2845
3961
32,5
2013
2002
1931
2255
2822
35,4
2012
1424
1260
1794
2174
-0,1
2011
1745
1392
1569
1952
-0,1
2010
1238
1343
1788
2297
92,6
2009
587
675
825
1374
108,7

Kina på vej tilbage

Pandoras ”indtog” i Kina kom under pres, da corona fejede henover verden. Og den meget restriktive kinesiske politik med totale nedlukninger i lange perioder ramte også Pandoras salg i landet.

En relancering af smykke-brandet blev pillet ned fra tegnebordet og lagt i skuffen. Men nu vejrer Pandoras topchef, Alexander Lacik, morgenluft og er klar på ny.

”Vi ser en positiv like-for-like vækst i Kina siden slutningen af marts – og det er lang tid siden, vi har set positiv vækst i Kina. Men det er fra et lavt udgangspunkt,” siger Alexander Lacik til MarketWire.

”Vi kan se, at trafikken ind i butikkerne langsomt kommer tilbage.”

Men de positive vinde får nu Pandora-chefen til at give Kina et ekstra skud.

”For nogle år siden havde vi en stor plan for relancering. Men den fik corona aflyst. Men når vi nu ser, at trafikken er begyndt at komme tilbage i butikkerne, så kan vi begynde på den,” siger Alexander Lacik.

”Som det ser ud nu, kan vi begynde med eksempelvis Shanghai, og så bliver det lidt ”one-by-one”. Det bliver blandt andet med nye reklamer, og det handler også om at uddanne personalet,” siger direktøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også