Butikkernes salg begynder at stabilisere sig

Beklædning faldt med 2 pct., mens salget af andre forbrugsvarer steg med 1 pct.
Salget af tøj og beklædning oplevede en nedgang i februar. | Foto: Jens Dresling
Salget af tøj og beklædning oplevede en nedgang i februar. | Foto: Jens Dresling
AF MARKETWIRE OG RITZAU

Detailsalget faldt kun marginalt i februar og viser dermed så småt tegn på stabilisering. I februar lød faldet på 0,3 pct. set mod måneden før. I januar var der tale om en stigning på 2,2 pct.

Det viser sæsonkorrigerede tal fra Danmarks Statistik, der på månedsbasis er renset for prisudvikling og normale sæsonudsving.

”I varegruppen fødevarer og andre dagligvarer var faldet på 1,5 pct., mens beklædning med videre faldt med 2,0 pct. Derimod steg salget af andre forbrugsvarer 1,0 pct. Efter store udsving under covid-19-perioden har detailomsætningsindekset de seneste måneder ligget omkring niveauet fra før pandemien,” skriver Danmarks Statistik.

Den positive nyhed er, at der ikke umiddelbart ser ud at være blevet slået et hul i forbrugernes købelyst.

Det skriver Jeppe Juul Borre, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, i en kommentar.

”En hånd under detailsalget er, at der er rekordmange i arbejde i Danmark,” lyder det.

Set på årsbasis viste detailsalget et fald på 4,3 pct. i februar mod et fald på 6,0 pct. måneden før.

Detailsalget har de seneste år været på lidt af en rutsjetur.

Først bragte coronapandemien gyldne tider med sig, men siden har krig, inflation og høje renter spændt ben for forbrugerne.

”Det vigende salg i forhold til de foregående år kommer ikke som nogen stor overraskelse. Tiden er en anden, hvor danskernes forbrugsmønster er ved at vende tilbage til normalen, og samtidig er priserne steget markant. Det får simpelthen forbrugerne til at skrue ned for indkøbene,” skriver Jeppe Juul Borre.

Ifølge Tore Stramer, cheføkonom i Dansk Erhverv, er det værd at notere sig, at detailsalget målt i kroner og ører rent faktisk steg fra januar til februar.

”Vi er altså fortsat i den situation, at danskerne øger forbruget målt i kroner og øre, men samtidig får færre varer med hjem. Det er en meget håndgribelig konsekvens af den fortsat meget høje inflation,” skriver han i en kommentar.

Tore Stramer forventer, at detailsalget fortsat vil dale i løbet af 2023, men han vurderer ikke, at der vil være tale om en decideret forbrugskrise.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også