Onlinemarkedet faldt 7 pct. i Sverige i 2022

Svenske forbrugere købte især færre dagligvarer på nettet sidste år, men i to andre varekategorier fortsatte væksten ifølge rapport.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Det svenske e-handelsmarked bremsede hårdere op sidste år end det danske. Ifølge E-handelsbaromeret fra Postnord, der belyser udviklingen på det svenske online marked, faldt omsætningen 7 pct. i 2022 til 136 mia. svenske kr. (ca. 91,4 mia. kr.)

I Danmark faldt markedet ifølge E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv 1 pct. til knap 180 mia. kr.

Udviklingen i Sverige skyldes ifølge rapporten flere faktorer. Dels er forbrugerne vendt tilbage til de fysiske butikker efter coronatiden, dels har væksten under pandemien medført høje sammenligningstal. Derudover peger rapporten på stigende omkostninger til råvarer og andre omkostninger som hovedgrunde.

Dykker man ned i varekategorierne faldt salget af dagligvarer mest procentuelt, med en nedgang på 17 pct. til 15 mia. kr. Også salget af legetøj og artikler til børn faldt hårdt med en tilbagegang på 16 pct. til 3 mia. kr. Den største kategori, som er elektronik, faldt 10 pct. til 28 mia. kr.

To kategorier fortsatte dog væksten – det gælder tøj og sko, der voksede 2 pct. til 18 mia. kr. og online apoteker, der løftede omsætningen 20 pct. til 10 mia. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også