Jysk efter et års krig: "Vi skal have 100 butikker i Ukraine"

”Vi investerer i fremtiden i Ukraine,” siger Jysks retaildirektør og kalder det økonomiske perspektiv sekundært. Det primære i Jysks ekspansion er medarbejderne, siger han.
Retaildirektør Mikael Nielsen og resten af Jysk har stadig store ambitioner i Ukraine trods Ruslands aktuelle krig. | Foto: Marie Ravn
Retaildirektør Mikael Nielsen og resten af Jysk har stadig store ambitioner i Ukraine trods Ruslands aktuelle krig. | Foto: Marie Ravn

Det er nu et år siden, at russiske tanks krydsede de ukrainske grænser og indledte den største krig i Europa siden 2. verdenskrig. En krig, der har fået omfattende konsekvenser for en række danske detailvirksomheder.

Jysk var på daværende tidspunkt i gang med en større ekspansion i både Ukraine, men også i Rusland. Allerede tidligt i krigens fase lukkede den danske koncern sine aktiviteter ned i Rusland og måtte ifølge Jysk æde et trecifret milliontab på de 14 lukkede butikker i og omkring Moskva.

Omvendt ser udsigten i Ukraine ud, hvor Jysk efter en kort nedlukning i begyndelsen genåbnede alle butikker og sidenhen har fastholdt udrulningen af Jysk-butikker i det krigshærgede land, hvor kæden i dag har 83 butikker.

”Vi vil fortsætte med at investere i nye butikker og opdatere og renovere vores eksisterende butikker. Vi har lige for 14 dage siden fået godkendt yderligere butikker, der skal renoveres eller flyttes. Vi investerer i fremtiden i Ukraine,” siger Mikael Nielsen, retaildirektør i Jysk med ansvar for alle de lande, Jysk har butikker i.

I november gjorde Jysks ukrainske landechef Ievgenii Ivanytsia status efter otte måneders krig, som foruden en række ødelagte og besatte butikker anslås at have kostet Jysk over 20 mio. kr. udelukkende i stjålet og ødelagte varer og udstyr.

Vil nå 100 butikker

Butikkerne i Ukraine er næsten blevet et symbolsk billede på den ukrainske modstand. I opdateringen gjorde landechefen det klart, at ekspansionsstrategien ville fortsætte trods Ruslands krig.

”Sandsynligvis vil vi fejre jubilæet for vores 100. butik efter Ukraines sejr,” lød det dengang fra Ievgenii Ivanytsia i et længere blogindlæg på Linkedin og til det ukrainske medie Delo.

Hvornår milepælen kan indfries er stadig usikkert, siger Mikael Nielsen. Men det er et klart mål.

”Da vi åbnede mange butikker, åbnede vi 12-15 butikker på et år. Nu har vi planlagt tre butikker mere i indeværende år frem til september, og dem tror jeg også, vi åbner. Det bliver nok i løbet af de næste to-tre år, vi kan fejre 100 butikker. Der er desværre ingen garanti. Men det er den målsætning, vi går efter,” siger han.

Jysks ukrainske butikker er hovedsageligt koncentreret omkring storbyerne Kyiv, Kharkiv og Lviv, og de nye butikker kommer til at ligge i del allervestligste del af Ukraine, deriblandt i Lviv. 

Den danske butikskæde lukkede i 2014 sine tre butikker på Krim i forbindelse med Ruslands besættelse af halvøen, og heller ikke i Donbas, som omfatter Donetsk og Luhansk-regionerne, hvor Rusland igennem ni år har støttet pro-russiske separatister, har Jysk haft butikker. 

Til gengæld har Jysk måttet permanent lukke fire butikker i det sydlige Ukraine, der enten er bombet eller ligger bag frontlinjen, samt en enkelt butik i Kyiv, der lå i et indkøbscenter, som Rusland har bombet.

Ifølge Mikael Nielsen har Jysk ikke tabt nogen butikker siden Ievgenii Ivanitsias status i november, og selvom Jysk ikke har noget entydigt overblik over det samlede økonomiske tab i forbindelse med butikkerne og ødelagte eller stjålne varer, siger han, at den ukrainske landechefs bud på tab for 20 mio. kr. i varer nok er retvisende.

Oversigt over Jysks ukrainske butikker:

De grønne prikker indikerer åbne butikker, de gule er midlertidigt lukkede, mens de røde er permanent lukkede. De blå er nye butikker efter den 24. februar. | Foto: Jysk/Pr
De grønne prikker indikerer åbne butikker, de gule er midlertidigt lukkede, mens de røde er permanent lukkede. De blå er nye butikker efter den 24. februar. | Foto: Jysk/Pr

Økonomien er sekundær

Men ifølge retail-chefen er det økonomiske perspektiv sekundært i operationerne i Ukraine, selvom han dog fastslår, at man selvfølgelig følger med i omkostningsniveauet ligesom i alle andre lande, som kæden opererer i.

Han henviser til Jysks tilbagetrækning tidligt i foråret 2022, som altså endte med at koste Jysk et anslået trecifret millionbeløb. Her var der heller ingen økonomiske overvejelser i forhold til beslutningen om at trække sig.

”Alle var enige om, at vi skulle lukke ned og komme ud af Rusland for igen at kunne se os selv i øjnene. For vores værdisæt og vores ukrainske kollegaer kunne vi ikke drive butik i Rusland. Og jeg tænker heller ikke, at vi kommer til at gøre det i den nærmeste fremtid,” siger Mikael Nielsen, der uddyber, at det er de lokale kræfter og medarbejdere i Ukraine også bestemmer virksomhedens tempo i landet. 

”Vi bakkede 100 pct. op om, at butikkerne var lukket i starten. Men da Ievgenii Ivanitsia og hans folk kom og sagde, at de gerne ville starte op så småt igen, fokuserede vi meget på medarbejdernes sikkerhed. Det, der står absolut øverst, er, at de netop har muligheden, selvom der også vil være dage, hvor de ikke kan møde op,” siger Mikael Nielsen og uddyber, at det er et vigtigt aspekt at prøve at skabe en ”ny normal” for medarbejderne i en usikker tid.

Derfor har Jysk også bistået de medarbejdere, som er flygtet til nabolande som Polen, Slovakiet, Tjekkiet, Rumænien og Ungarn med indkvartering eller anden hjælp samt job i andre Jysk-butikker til de medarbejdere, der har kunnet overskue at fortsætte arbejdet i en anden Jysk-butik.

Jysk har aktuelt 83 butikker i Ukraine samt onlinehandel. | Foto: Jysk/PR
Jysk har aktuelt 83 butikker i Ukraine samt onlinehandel. | Foto: Jysk/PR

Fortsat store ambitioner

Ekspansionen i det ukrainske marked kan ifølge Mikael Nielsen godt ses som en støtteerklæring til medarbejderne ud fra Jysks værdisæt.

”Hvis ambitionsniveauet er der fra vores ukrainske ledelse, og den har vi stor tiltro til, så har vi også været indstillet på at investere. Vi har i perioder med kraftige angreb tænkt tanken, om det kan gå helt galt. Men vi er blevet betrygget af vores tætte dialog med den ukrainske ledelse.”

”Vi kan i hvert fald se, at kunderne kommer til os. I starten var det meget – og det er det stadigvæk – fordi folk har mistet deres hjem. Der har vi haft de rigtige varer, som folk står og mangler, og det har fungeret godt,” siger Mikael Nielsen og uddyber, at kundeskaren stadig er den almindelige ukrainer – ligesom før krigen.

Ifølge Mikael Nielsen kom Jysks ukrainske afdeling i fjor ud med et ”fornuftigt resultat,” og selvom der ikke er et endegyldigt mål for virksomhedens aktiviteter i landet, er det overordnede mål stadig at drive en god forretning.

”Selvfølgelig skal vi fejre jubilæum, når vi når 100 butikker, 120 butikker og måske også 150 butikker på sigt. Vi skal have rigtig mange butikker i Ukraine, og det skal fortsætte med at være en god case for os.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også