Topchef: Ny Coop-kæde skal skabe alternativ

Udenlandske discountkæder vinder frem på det danske marked, skriver adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen i et svar på kritikken af bl.a. lukningen af Irma.
Kræn Østergaard Nielsen har siden 2020 været adm. direktør for Coop Danmark og har været i Coop siden 2015, hvor han startede som teknologidirektør og siden blev finansdirektør inden udnævnelsen som topchef. | Foto: Christian Als/coop/pr
Kræn Østergaard Nielsen har siden 2020 været adm. direktør for Coop Danmark og har været i Coop siden 2015, hvor han startede som teknologidirektør og siden blev finansdirektør inden udnævnelsen som topchef. | Foto: Christian Als/coop/pr

Coops nye strategi ”Fremtidens Coop”, der sammenlægger Coops forretninger under tre brands og lukker Irma, har mødt kritik fra flere sider, hvor især Irma-lukningen har fået de kritiske røster frem.

Men skridtet er nødvendigt for at fastholde Coops og brugsforeningernes formål, skriver adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen, der i en kommentar i Berlingske går i rette med kritikken af den nye strategi.

”Da Coop blev grundlagt i 1866 med etableringen af den første brugsforening, handlede det om at samle forbrugerne og sammen skaffe bedre varer og priser som alternativ til de handlende, der solgte daglige fornødenheder. Nu handler det om, at vi samler os om at skabe et alternativ til de blandt andet udenlandske discountkæder, der dominerer markedet mere og mere,” skriver Kræn Østergaard Nielsen og pointerer samtidig, at det skal være et alternativ, der sikrer mangfoldighed i varerudvalget ”over hele landet – og ikke kun i større byer”.

Kræn Østergaard gentager samtidig, at Coop forgæves har forsøgt finde købere af Irma-kæden, og han understreger, at den nye strategi, der også betyder nedlæggelsen af over 600 stillinger, er nødvendigt på grund af høj inflation og danskernes fokus på discount.

Den nye, store supermarkedskæde Coop får over 250 butikker i landet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også