Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark
Den kinesiske modeplatform inden for fast fashion Shein var blandt de udenlandske webshops, der vandt mest frem i danskernes online indkøb sidste år.
Det viser tal fra e-handelsanalysen for 2022 fra Dansk Erhverv.
Mens fire pct. i 2021 havde handlet hos Shein, var det i 2022 11 pct.
Dermed vokser Shein til et niveau, der ligger på linje med den britiske modeplatform Asos, som 12 pct. handlede i sidste år - mod 11 pct. i 2021.
Ingen af de nævnte slår dog den tyske mode webshop og markedsplads Zalando, som mere end hver anden , 57 pct., sidste år handlede i.
Bag Shein står den kinesiske forretningsmand Chris Xu, der har taget store skridt ind på vestlige markeder de seneste par år. Webshoppen stemplede ifølge e-handelsanalysen for første gang ind blandt de mest benyttede udenlandske webshops i Danmark i 2021.