Dagligvaregigant advarer om fortsatte prisstigninger

Unilever vurderer, at selskabets udgifter til varer vil stige med omkring 2,5 mia. euro.
Foto: Dado Ruvic / Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic / Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Dagligvaregiganten Unilever varsler om, at pristoppen for forbrugerne ikke er nået. Genåbningen af Kina kan være med til at forlænge inflationskrisen.

Det skriver Børsen.

Unilevers topchefs, Alan Jopes, seneste udmeldinger under en debat ved World Economic Forums årsmøde i Davos bidrager til at tegne et helt andet billede, end det, som økonomers vurdering gør, når de peger på, at inflationen har toppet, og at prisstigningerne på varer derfor ikke vil fortsætte.

Unilevers omkostninger på varer steg markant i 2022, og selskabet vurderer, at det ligeledes vil opleve en stigning på 2,5 mia. euro i 2023. Alan Jope påpeger, at forbrugerne stadig vil opleve at priserne stiger, selv om inflationen kan have toppet, lyder det ifølge Børsen.

Ifølge Den Internationale Valutafond (IMF) toppede inflationen i 2022. Alan Jope mener dog, at det er vigtigt at forholde sig til den effekt, som Kinas genåbning kan komme til at have på inflationen.

”Vi forventer og er helt gearet til en stor stigning i forbruget fra de kinesiske husholdninger, der har været under nedlukning i tre år. Det kommer til at vise sig i rejser og indenlandsk forbrug. Jeg tror, at det kan blive en effekt, der udskyder, hvor hurtigt inflationen kommer ned,” vurderer Alan Jope ifølge Børsen.

Modsat kan genåbningen dog være med til at presse priserne ned, hvis kinesisk produktion kommer tilbage på sporet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også