En stor efterspørgsel på kalkuner, mousserende vin og festtøj med pailletter var med til at give et robust salg i den britiske kæde Marks & Spencer, der både har supermarkeder, kiosker og tøjbutikker.
Men trods et øget salg på 6,3 pct. på mad og et øget salg på 8,6 pct. på tøj og interiør venter Marks & Spencers-direktør Stuart Machin ”en klar makroøkonomisk modvind forude og et underliggende omkostningspres,” lyder det i en meddelelse ifølge Marketwire.
Her siger han, at udsigten for forbrugerne er usikker.
”Vi tror, vores kunder er lidt mere beskyttet mod denne modvind, men det er ret svært at forudsige,” siger han.
Usikkerheden får Marks & Spencers til at forudse et fald i overskuddet i regnskabsåret 2022/23. Udmeldingen kommer på baggrund af, at kæden i november advarede om en ”samlende storm” af højere omkostninger og pres på forbrugernes husholdningsbudgetter.
Marks & Spencers udmelding om et stærkt julesalg kommer på bagkant af samme melding fra blandt andre Sainsbury’s, der meldte om et ”rekordhøjt” salg.
Forinden havde også Lidl meldt om en stor tilstrømning af kunder i december op til jul den 25. december.
Her meddelte den tyskejede dagligvarekæde, at 1,3 mio. flere kunder shoppede i koncernens butikker i de syv sidste dage op til jul, og det var medvirkende til, at salget i de fire første uger af december steg med 24,5 pct. i forhold til samme periode i 2021.
De britiske forbrugere lider i øjeblikket under en rekordhøj inflation på 10,7 pct., og særligt fødevarer driver udviklingen.