Svensk onlineapotek sætter gang i nordisk ekspansion
![Det svenske selskab ser ind i en stor vækst på det voksende marked. I Danmark fylder de fysiske onlinebutikker stadig mest. | Foto: Finn Frandsen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/14621200/n5s7zm/ALTERNATES/schema-16_9/doc7nqs1nnpeq1xi60icej.jpg)
Det svenske onlineapotek Apotea har igangsat en nordisk ekspansion med et opkøb af henholdsvis 50 pct. og 10 pct. af norske Apotera og finske Apomera, der ligeledes er onlineapoteker. Det skriver det svenske medie Ehandel.
Målsætningen for de to nordiske selskaber, som Apotea nu har opkøbt, er ifølge Pär Svärdson, adm. direktør, at skabe en omsætning på over 1 mia. kr. i Norge om fem år og tilsvarende i Finland få år efter.
”Begge virksomheder går med underskud, men allerede næste år skulle det norske selskab være lønsomt på månedsbasis. I Finland vil det tage lidt længere tid, fordi omkostningerne er lavere,” siger Pär Svärdson til mediet.
I Sverige står onlinehandel for en andel på 20 pct. af totalmarkedet for apoteksvarer, mens det i både Norge og Finland stadig blot ligger på få pct.
I Danmark er onlineapotekerne dog så småt begyndt at røre på sig. På den seneste liste fra Dansk Erhverv over de 20 mest benyttede netbutikker optrådte både Webapoteket, som Matas i fjor købte sig ind i, og Apropro for første gang på listen. Også Med24, der er en del af Story House Egmonts portefølje, optrådte på listen.
Matas opkøber 100 pct. af kosmetikbrand
Dansk interiørvirksomhed er solgt til norsk handelshus
Matas fordobler antallet af forhandlere på tysk marked og forventer millionomsætning
Relaterede artikler
Dansk interiørvirksomhed er solgt til norsk handelshus
For abonnenter
Matas opkøber 100 pct. af kosmetikbrand
For abonnenter