Den danske iværksætter og designer Ilse Jacobsen, der står bag brandet af eget navn er død efter længere tids kræftsygdom, oplyser selskabet i en pressemeddelelse. (Opdateret)
Ilse Jacobsen, der står bag mode- og livstilsbrandet IJH, er afgået ved døden 62 år gammel efter længere tids kræftsygdom.
Det bekræfter selskabet IHJ A/S i en pressemeddelelse mandag.
”Det er med stor sorg, at vi må meddele, at Ilse Rohde Jacobsen har tabt kampen mod den aggressive kræft, hun har været i behandling for siden august 2021. Ilse Jacobsen sov stille ind på hospitalet i går d. 23. oktober 2022 og var omgivet af sin nærmeste familie,” skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Samtidig beder familien om fred til at sørge over tabet af Ilse Jacobsen, som beskrives som ”entreprenør, forretningskvinde, datter, hustru, mor, søster, ven, arbejdsgiver, passioneret ildsjæl og grundlægger.”
Selskabet Ilse Jacobsen Hornbæk, der særligt er kendt for sine gummistøvler, regnjakker og kjoler, oplyser samtidig, at grundlæggerens ånd i hendes forretninger fortsætter ufortrødent.
”I Ilse Jacobsens ånd og med medarbejdere, ledelse og direktion, som hun havde stor tiltro til, kører Ilse Jacobsens univers ufortrødent videre om muligt med endnu større dedikation og ansvarsfølelse for hendes imponerende livsværk, heriblandt den globale livsstilsvirksomhed IJH A/S og Blomsten by Ilse Jacobsen.”
Ilse Jacobsen, der tidligere har været investor i DR-programmet ’Løvens Hule’, ejer selv 85 pct. af IJH A/S sammen med sin mand Jesper Bo Jacobsen og bonusdatter Natasha Brødsgaard Jacobsen, som hun efterlader sig efter sin død. Tilbage i 2016 solgte hun 15 pct. af sit livsværk til Brøndby IF’s hovedaktionær, Jan Bech Andersen.
Tidligere på måneden skrev Finans, at Ilse Jacobsen havde sat sit kurbad ”Kurbadet by Ilse Jacobsen” til salg for tredje gang til en markant lavere pris end de to første gange. Kurbadet var tidligere udbudt til først 32 mio. kr. og siden 35 mio. kr., men blev senest sat til salg for 25 mio. kr.
I den forbindelse skrev Ilse Jacobsen følgende på hjemmesiden:
”Jeg er desværre ikke i stand til at genåbne kurbadet, som forventet, derfor har jeg taget den beslutning at sætte mit kurbad til salg.”
Discountkæden skal gøres lønsom, men Coop vil ikke sætte et årstal på: ”Der ligger en klar plan for, hvordan vores resultater skal udvikle sig i den rigtige retning,” siger kædedirektør.
Han stiftede det københavnske modebrand som 17-årig i 2002 og har siden været kreativ chef, men nu trækker Silas Adler ”i den største respekt for brandet” sig fra alle poster i selskabet.
Den svenskejede kaffekædes flere end 60 cafeer har sammen givet det største overskud i mange år fra forbedret drift. Der er både nyåbninger og lukninger at spore i indeværende år.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Den tidligere majoritetsejer vil ikke kommentere beløbets størrelse, men afviser snarlig tilbagetrækning: ”Jeg arbejder ikke færre timer eller mindre dedikeret end tidligere,” siger han.