Analyse: Dansk e-handel tager nyt dyk – men analytiker afblæser krise

Trods et markant dyk i Pricerunners e-handelsindex, ser det generelt set lovende ud. Branchen nærmer sig normalitet, siger forbrugeranalytiker Katrine Barslev.
75 pct. af de adspurgte 199 netbutikker tror, at Black Friday i år bliver på samme niveau eller lidt mindre. | Foto: Jens Hartmann
75 pct. af de adspurgte 199 netbutikker tror, at Black Friday i år bliver på samme niveau eller lidt mindre. | Foto: Jens Hartmann

Det er efterhåneden ingen hemmelighed, at den danske detailhandel er ramt af dyrere energi, lav vækst, høje priser og rentestigninger, der både presser virksomheder og forbrugere.

Derfor er det heller ikke overraskende, at den danske onlinehandel ser ud til at være på vej ned ad bakke efter at have været på et skyhøjt niveau under coronatvangslukningen af den fysiske butikshandel. I en ny kvartalsundersøgelse udarbejdet af Yougov for Pricerunner har 199 danske netbutikker vurderet, at tredje kvartal af 2022 var den ringeste periode i de seneste tre år.

Samtidig har 41 pct. af de adspurgte sagt, at de har sat priserne op i løbet af seneste kvartal, mens 51 pct. siger, at de har justeret forventningerne for året.

Vi ser ind i en ny tid for dansk digital handel, lyder vurderingen fra Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos Pricerunner.

”Danmark lever ikke i en boble, og vi bliver naturligvis påvirkede af de magre økonomiske prognoser. Det kunne have set meget værre ud, og selvom mange er påvirkede i mindre eller større grad, så vidner det om en branche, der klarer sig flot,” siger hun i en pressemeddelelse og tilføjer:

”E-handlen bremser ned, men vi skal huske på, at vi kommer fra et ekstremt højt niveau de seneste to år. Det er også værd at bemærke, at majoriteten tror, at deres salg bliver på samme niveau eller udvikler sig positivt over de kommende 12 måneder.”

Foto: Pricerunner
Foto: Pricerunner

Black Friday på normalt niveau

I undersøgelsen svarer en fjerdedel af de 199 adspurgte, at de forventer en større Black Friday end i 2021, mens de resterende 75 pct. tror, at én af de største handelsdage i år bliver på samme niveau eller lidt mindre.

Til gengæld er der ikke samme problemer med varemangel som under corona. 39 pct. af de adspurgte e-handlere svarer, at de har den helt rette mængde varer på lager, mens 20 pct. svarer, at de har usædvanligt mange varer på lager. Det kan give en tilbudskrig op mod jul for at få tømt lageret.

”Black Friday har nået sin foreløbige peak, og vi vil ikke se den samme intensitet, som vi tidligere har oplevet. Men danskerne har også i år brug for julegaver og nye vinterstøvler, og e-handlerne vil få et godt udsalg, men det bliver under mere ansvarlige former og med mere ro på,” siger Katrine Barslev.

Trods meldinger om nedgang ser det ifølge Katrine Barslev lysere ud på visse punkter. Eksempelvis er antallet af webshops, der oplever stigende omkostninger, faldet med fire procentpoint fra 66 pct. til 62 pct. Samtidig siger 50 pct., at de oplever lavere salg i tredje kvartal, hvilket er et lille fald på tre procentpoint.

Danske netbutikker frygter at de bliver ’blinde’

Proshop har krigskasse med ”trecifret millionbeløb” klar til opkøb

Konkurserne i den norske detailhandel stiger markant

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også