B&O's toplinje blev ramt af nedlukninger og modvind i Kina

Bang & Olufsen havde underskud i første kvartal i det nye regnskabsår, hvor omsætning faldt med otte pct.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
AF MARKETWIRE OG ALEXANDER THORUP

Bang & Olufsen kom ud af første kvartal af sit forskudte regnskabsår 2022/23 med en vigende toplinje, som er faldet med 8,8 pct. i forhold til samme kvartal i 2021/22.

På bundlinjen viste første kvartal et underskud på 100 mio. kr. mod 1 mio. kr. i samme periode sidste år.

Omsætningen landede på 612 mio. kr. mod 666 mio. kr i samme periode året forinden.

Det fremgår af regnskabet, at omsætningen blev direkte påvirket af regionale nedlukninger og det økonomiske klima i Kina. Derudover var forbrugertilliden i hele Europa påvirket af stigende renter, krigen i Ukraine og højere inflation.

Bruttomarginen i regnskabsårets første kvartal lød på 36,6 pct. mod 44,8 pct. i forhold til samme periode sidste år, mens overskudsgraden (EBIT-margin) endte på minus 14,1 pct. mod 1,1 pct. i det skæve regnskabsårs første tre måneder året forinden.

”De makroøkonomiske udfordringer fortsatte i Q1 2022/23, som sæsonmæssigt er vores mindste kvartal. På trods af det vi en solid efterspørgsel efter vores produkter og oplevede højere sell-out end sell-in på alle markeder undtagen Kina,” siger Kristian Teär, B&O’s adm. direktør.

Den øgede usikkerhed i markederne fik nogle af selskabets detailpartnere til at reducere deres varelagre og udvise tilbageholdenhed med afgivelse af nye ordre. Det påvirkede den økonomiske udvikling, specielt i EMEA og Asia, fremgår det.

For EMEA lander omsætningen på 239 mio. kr. mod 302 mio. kr. i samme periode året før. Samtidig går Asia tilbage med 26 mio. kr til 218 mio. kr. i forhold til første kvartal i 2021/22.

B&O endte med frie pengestrømme på minus 81 mio. kr. mod 21 mio. kr. i første kvartal 2021/22.

Fastholder forventninger

Bang & Olufsen fastholder forventningerne for det skæve regnskabsår 2022/23.

Selskabet venter fortsat en omsætningsvækst mellem minus 4 pct. og plus 5 pct.

EBIT-margin før særlige poster ventes at lande i intervallet minus 2 pct. og plus 3 pct.

Ifølge topchef Kristian Teär virker strategien fortsat

”Vi har etableret en stærk portefølje med prisvindende produkter og forbedret vores salgs- og marketingindsatser væsentligt, hvilket vil hjælpe os med at realisere vores vækstpotentiale. Vi har et stærkt fokus på vores omkostningsbase og tilpasser vores investeringsplaner til den høje usikkerhed,” siger han og tilføjer:

”Vi vil dog fortsætte med at investere i opbygge robusthed og lancere produkter og initiativer, der kan bidrage til at drive væksten på kort sigt og samtidig sikre succes på den længere bane. Dette gælder blandt andet vores by-strategi, hvor vi vil bygge videre på vores succes i London ved at ekspandere til New York og Paris i løbet af de kommende kvartaler.”

Nøgletal for kvartalsregnskabet:

Mio. kr.
Q1 2022/23
Q1 2021/22
Nettoomsætning
612
666
Omsætningsvækst (%)
-10
44
Bruttomargin (%)
36,6
44,8
EBITDA
-32
59
EBIT
-85
7
EBIT-margin (%)
-14,1
1,1
Resultat før skat
-103
2
Nettoresultat
-100
1

Bang & Olufsens forventninger til 2022/23:

Mio. kr.
Ved Q1 2022/23
Ved Q4 2021/22
Omsætningsvækst -4% til +5%
-4% til +5%
EBIT-margin f.s.p. (%)
-2% til plus 3%
-2% til +3%

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også