Undersøgelse: Fire ud af ti vil købe færre luksusprodukter

Udviklingen med stigende inflation og leveomkostninger får forbrugerne til at kigge kritisk på deres forbrug af ifølge en undersøgelse fra konsulentvirksomheden PwC blandt 9000 forbrugere i 25 lande. Det fremgår af en pressemeddelelse fra PwC.
Mens fire ud af ti forventer at øge deres forbrug de næste seks måneder, så venter en tilsvarende andel at reducere forbruget af luksusprodukter. Samtidig venter en tredjedel at spise mindre ude, og 30 pct. vil minimere forbruget inden for kunst, kultur og sport. Endelig vil hver fjerde også bruge færre penge på mode ifølge tallene.
“Flere og flere forbrugere forventer at reducere deres forbrug af produkter, som ikke er strengt nødvendige på grund af inflation, men til gengæld er forbrugerne indstillet på at øge deres forbrug af dagligvarer, ligesom flere kommer til at spise hjemme fremfor at gå ud at spise,” udtaler Henrik Trangeled Kristensen, der er partner og detailhandelsekspert i PwC.
Det fremgår ikke af tallene, hvor stor en del, der forventer at øge forbruget af dagligvarer. Til gengæld er de stigende priser på dagligvarer ifølge undersøgelsen den faktor – blandt valgmulighederne – der har størst negativ indflydelse på shoppingoplevelsen for forbrugerne.
PwC-undersøgelsen Global Consumer Insights Pulse Survey er foretaget i juni i år.
Relaterede artikler:
Danskerne holder på pengene og sparer mere op
For abonnenter
Per Bank: Danskerne holder igen og "handler klogt"
For abonnenter