Undersøgelse: Fire ud af ti vil købe færre luksusprodukter

Stigende inflation vil især påvirke forbrugernes køb af luksusvarer og restaurantbesøg, men også mode ifølge en undersøgelse, PwC har foretaget blandt forbrugere i 25 lande.

Udviklingen med stigende inflation og leveomkostninger får forbrugerne til at kigge kritisk på deres forbrug af ifølge en undersøgelse fra konsulentvirksomheden PwC blandt 9000 forbrugere i 25 lande. Det fremgår af en pressemeddelelse fra PwC.

Mens fire ud af ti forventer at øge deres forbrug de næste seks måneder, så venter en tilsvarende andel at reducere forbruget af luksusprodukter. Samtidig venter en tredjedel at spise mindre ude, og 30 pct. vil minimere forbruget inden for kunst, kultur og sport. Endelig vil hver fjerde også bruge færre penge på mode ifølge tallene.

“Flere og flere forbrugere forventer at reducere deres forbrug af produkter, som ikke er strengt nødvendige på grund af inflation, men til gengæld er forbrugerne indstillet på at øge deres forbrug af dagligvarer, ligesom flere kommer til at spise hjemme fremfor at gå ud at spise,” udtaler Henrik Trangeled Kristensen, der er partner og detailhandelsekspert i PwC.

Det fremgår ikke af tallene, hvor stor en del, der forventer at øge forbruget af dagligvarer. Til gengæld er de stigende priser på dagligvarer ifølge undersøgelsen den faktor – blandt valgmulighederne – der har størst negativ indflydelse på shoppingoplevelsen for forbrugerne.

PwC-undersøgelsen Global Consumer Insights Pulse Survey er foretaget i juni i år.

Danskerne holder på pengene og sparer mere op

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også