H&M-salget i andet kvartal 2022 slår analytikernes estimat

Den store svenske modekorncern H&M havde i seneste kvartal frem til og med maj en salgsfremgang på over 10 pct. Genåbningen i Europa spiller ind, vurderer analytiker.
Svenske H&M øgede salget 12 pct. i andet kvartal - næsten tre procentpoint mere end ventet
Svenske H&M øgede salget 12 pct. i andet kvartal - næsten tre procentpoint mere end ventet
AF MARKETWIRE

H&M Group, som blandt andet står bag H&M, COS og Weekday, har i andet kvartal 2022 oplevet fremgang på netto-salg i lokale valutaer på 12 pct., som gælder perioden 1. marts til 31. maj 2022 sammenlignet med samme periode sidste år. Konverteret til svenske kroner er netto-salget steget med 17 pct. 54,5 mio. svenske kr.

Således overgår salget analytiker-estimatet indsamlet af Bloomberg News på 53,19 mio. svenske kroner. Salgsstigningen på 12 pct. i lokale valutaer overgik også estimatet på 9,26 pct.

Fremgangen kommer på trods af, at tøjforhandlere i øjeblikket kæmper med både stigende inflation og problemer med forsyningskæder.

”Genåbningen i Europa har givet stærk vedholdende efterspørgsel i de seneste uger,” skriver en analytiker fra finanshuset Jefferies om tallene.

Oveni sagde administrerende direktør i H&M Helena Helmersson i marts, at tøjkæden ville forsøge at styrke sin markedsposition ved ikke at sætte priserne lige så meget op som konkurrenterne, skriver Bloomberg News.

Aktien steg ved børsåbning 3,6 pct. Men efter en halv times handel falder aktien 2,7 pct. til 139,50 svenske kr. på børsen i Stockholm.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også