H&M-salget i andet kvartal 2022 slår analytikernes estimat

H&M Group, som blandt andet står bag H&M, COS og Weekday, har i andet kvartal 2022 oplevet fremgang på netto-salg i lokale valutaer på 12 pct., som gælder perioden 1. marts til 31. maj 2022 sammenlignet med samme periode sidste år. Konverteret til svenske kroner er netto-salget steget med 17 pct. 54,5 mio. svenske kr.
Således overgår salget analytiker-estimatet indsamlet af Bloomberg News på 53,19 mio. svenske kroner. Salgsstigningen på 12 pct. i lokale valutaer overgik også estimatet på 9,26 pct.
Fremgangen kommer på trods af, at tøjforhandlere i øjeblikket kæmper med både stigende inflation og problemer med forsyningskæder.
”Genåbningen i Europa har givet stærk vedholdende efterspørgsel i de seneste uger,” skriver en analytiker fra finanshuset Jefferies om tallene.
Oveni sagde administrerende direktør i H&M Helena Helmersson i marts, at tøjkæden ville forsøge at styrke sin markedsposition ved ikke at sætte priserne lige så meget op som konkurrenterne, skriver Bloomberg News.
Aktien steg ved børsåbning 3,6 pct. Men efter en halv times handel falder aktien 2,7 pct. til 139,50 svenske kr. på børsen i Stockholm.