En del af Watch Medier

DetailWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
08.06.2022kl. 07.15

Fire ud af ti unge køber kopivarer på nettet uden at vide det

Patentmyndighed vil oplyse danske unge om de risici, de løber, når de bevidst eller ubevidst køber kopivarer.
Der bliver solgt kopivarer for milliarder på verdensplan. Nu vil Patent- og Varemærkestyrelsen have danske unge til at være mere kritiske, når de shopper på nettet. (Genrefoto) | Foto: Wilfredo Lee/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Danske unge køber kopivarer i stor stil, når de handler på internettet.

Ofte sker det, uden at de selv er klar over, at der er tale om et kopiprodukt.

Fire ud af ti danske unge mellem 15 og 24 år har således købt kopivarer inden for det seneste år, uden at de var klar over det.

Det viser en undersøgelse foretaget af den europæiske varemærkeorganisation EUIPO blandt 22.021 unge i 27 EU-lande.

Det er bekymrende høje tal, lyder det fra sektionschef Barbara Suhr-Jessen, Patent- og Varemærkestyrelsen.

Hun mener, at de unge løber en stor risiko, når de køber kopivarerne.

”Hvis man køber kopivarer, så aner man ikke, hvilken vare man får. Man ved typisk ikke, hvem der har produceret den, hvad den indeholder og under hvilke forhold varen er produceret.”

”Køber man forfalsket kosmetik eller parfume, kan man for eksempel risikere en allergisk reaktion. Og køber man en forfalsket mobiloplader, kan man risikere, at den bryder i brand. Så det er virkelig vigtigt at styre uden om kopivarer,” siger hun.

Støtter kriminelle

Det er varer som tøj og accessoires, elektronik samt pleje- og kosmetikprodukter, der ofte bliver solgt som kopiprodukter.

Der er også danske unge, der bevidst går efter kopivarer, fordi de for eksempel er billigere end det originale varemærke.

Således har 39 procent af de danske unge i undersøgelsen svaret, at de bevidst har købt kopivarer inden for det seneste år.

Det er dog en dårlig idé, lyder det fra Patent- og Varemærkestyrelsen.

”Det er et problem, at så mange unge får købt kopivarer, fordi de risikerer at udsætte sig selv for sikkerheds- og sundhedsmæssige farer. Det er også et problem, at de risikerer at støtte organiserede kriminelle,” siger Barbara Suhr-Jessen.

Hun peger på, at rapporter fra det europæiske politisamarbejde Europol har vist, at producenter af kopivarer i nogle tilfælde også er involveret i andre former for kriminalitet.

Er man i tvivl om en vares ægthed, kan man finde gode råd på hjemmesiden jegvælgerægte.dk, som Patent- og Varemærkestyrelsen har lanceret.

Handel med kopivarer betyder også, at virksomheders patenter kan blive krænket, og arbejdspladser kan gå tabt.

EUIPO har tidligere anslået, at danske virksomheder årligt mister 4,2 procent af deres salg på grund af kopivarer. Det svarer til 6,17 milliarder kroner i tabt salg for virksomheder herhjemme.

Regeringens forslag om femårigt stop for store butiksområder dør hos Venstre

Traditionsrig radio- og tv-butik lukker og slukker

Relaterede artikler:

  • Studio 27 led i regnskabsåret 2020/21 et større underskud, der fik egenkapitalen til at gå i minus. Det lykkedes Studio 27 aldrig at få rettet op på. (Arkivfoto) | Foto: Jens Dresling

    Traditionsrig radio- og tv-butik lukker og slukker

    For abonnenter

  • Folketinget skal ikke lave detailplanlægning hen over hovedet på kommunerne, lyder det fra Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen. | Foto: Peter Hove Olesen

    Regeringens forslag om femårigt stop for store butiksområder dør hos Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

Tidens kriser sætter ikke en stopper for den franske luksuskoncern LMVH, der aldrig har solgt mere end i det forgangne år.

For abonnenter

Ni måneder efter Frasers Groups opkøb af Sportmaster Danmark gør milliardkoncernen klar til den fremtidige strategi på det europæiske fastland. En plan, der bl.a. byder på butikker over 1.000 kvm. og en markant prisreduktion. | Foto: Peter Hove Olesen
DetailWatch

Sportmasters nye strategi kan rokke markedet på mindst tre parametre

Med en stor og velsmurt indkøbsmaskine, et nyt butikskoncept, der ifølge direktør er ”revolutionerende”, og lavere prispunkter kan Sportmasters nye strategi og ejer flytte på flere brikker på dansk grund.

For abonnenter

Pure Kids hovedbrand er Racoon Outdoor, der bl.a. designer og producerer flyverdragter til børn. | Foto: PR/Pure Kids
DetailWatch

Børnetøjsfirma opsiger alle ansatte efter opbremsning i tysk vækst

År med underskud og en svagere udvikling end ventet på det tyske marked får firmaet Pure Kids til at skære ”ind til benet” og søge partnerskaber for at videreføre forretningen. Direktør afviser konkurs.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 13.24
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 12.37
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 09.12
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Head of Business Development

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge