Nye krav til webshops med søgeresultater og brugeranmeldelser

En ændring af markedsføringsloven er trådt i kraft, der skal gøre det nemmere for brugerne at gennemskue sider med søgeresultater og brugeranmeldelser.
Foto: Steffen Moses/Watch Medier
Foto: Steffen Moses/Watch Medier

Hjemmesider, der viser søgeresultater, skal nu oplyse klart og tydeligt i et særskilt afsnit, hvad der ligger bag rangeringen af søgeresultaterne.

De nye krav kommer efter en ændring i markedsføringsloven, der allerede nu er trådt i kraft. Blandt de nye regler for erhvervsdrivende, der benytter brugeranmeldelser i deres markedsføring, er, at de tydeligt skal oplyse, hvorvidt, og i givet fald, hvordan de sikrer, at anmeldelserne stammer fra forbrugere, der rent faktisk har anvendt eller købt produkterne.

Tiltaget kommer i et yderligere forsøg på at sørge for, at forbrugerne ikke bliver misinformeret forud for deres køb, hvis ikke de er opmærksomme på, at erhvervsdrivende har betalt for at blive vist højt i søgningen.

Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse. Styrelsen har stået for det lovforbedrende arbejde og deltaget i forhandlingerne om det EU-direktiv, som ligger bag lovændringen.

”Ændringerne af markedsføringsreglerne vil blandt andet gøre det lettere for forbrugerne at navigere på de digitale markeder. Blandt andet skærpes kravene til markedsføring, hvor der er betalt for høj placering i søgeresultater eller henvises til brugeranmeldelser, som det for eksempel ofte ses på bookingportaler, siger Mette Rose Skaksen, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, i pressemeddelelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også