DetailWatch

Louis Poulsen runder for første gang en milliard i omsætning

Salget er fortsat stigende hos den danske lampevirksomhed Louis Poulsen, som øger omsætningen med 20 pct. og forventer nye positive takter i år.

Søren Mygind Eskildsen er adm. direktør i Louis Poulsen, der er en del af den globale designkoncern Design Holding. | Foto: Brian Karmark/ERH

For første gang i Louis Poulsens historie lander lampevirksomheden en milliardomsætning, viser et nyt 2021-regnskab.

Det danske selskab endte seneste år med en toplinje på 1,09 mia. kr., hvilket er 20 pct. mere end i 2020, hvor omsætningen lå på 912 mio. kr.

Louis Poulsen kalder selv 2021 for et ”ekstraordinært” år, og ledelsen understreger i regnskabet, at resultaterne er tilfredsstillende – og at de i øvrigt overgår forventningerne til året.

Driftsoverskuddet (ebit) lander i 2021 på 237 mio. kr. mod 165 mio. kr. året før, og hvis man kigger på den endelige bundlinje efter skat, landede Louis Poulsen seneste år et overskud på 172 mio. kr. mod 125 mio. kr. i 2020.

Størstedelen af Louis Poulsens salg sker fortsat i Skandinavien. Selskabet omsatte sidste år for 619 mio. kr. i de skandinaviske lande, hvilket svarer til knap 57 pct. af den samlede omsætning.

17 pct. af omsætningen kom fra det øvrige Europa, mens de resterende 26 pct. af salget foregik i resten af verden.

”I hele 2021 har vi ligesom i 2020 set en positiv udvikling i salget, specielt i business to consumer-segmentet. Forbrugerne i Danmark har ligesom i udlandet fortsat investeret i boligindretning, og derfor har vi set en stigning i salg på boligmarkedet,” skriver Louis Poulsen i regnskabet.

Her fremgår det, at business to consumer-segmentet stod for 804 mio. kr. af den samlede omsætning, mens business to business-salget lå på 275 mio. kr., og e-commerce-omsætningen landede på 15 mio. kr.

Hvis man sammenligner med 2020-tallene, er det tydeligt, at det især er de private forbrugere, der har båret væksten. I 2020 lå business to consumer-omsætningen på 602 mio. kr., mens business to business-salget var på 295 mio. kr. E-commerce-forretningen var her 15 mio. kr.

I det nye regnskab understreger Louis Poulsen, at coronapandemien skabte udfordringer i løbet af det seneste år, men at selskabets digitale investeringer var en stor hjælp i forhold til at køre forretningen godt videre.

”Produktionen er ikke stoppet i løbet af 2021, men har været udfordret af mangel på komponenter. Sourcing-kanaler var berørt både fra Asien og Europa,” skriver ledelsen desuden i regnskabet.

Del af global designkoncern

Louis Poulsen blev oprindeligt grundlagt i 1874 som et vinimportfirma, men har siden begyndelsen af 1900-tallet fungeret som en lysvirksomhed. I løbet af årene har selskabet samarbejdet med kendte designere og arkitekter som Poul Henningsen, Arne Jacobsen og Verner Panton.

Louis Poulsen har gennem årene haft forskellige ejere og også undervejs været noteret på børsen i København. Men selskabet har siden 2018 været ejet af den italienske kapitalfond Investindustrial, der sammen med den amerikanske fond The Carlyle Group står bag koncernen Design Holding.

Design Holding har også bag brands som B&B Italia, Flos og Maxalto i folden, og for nylig købte koncernen også danske Designers Company af kapitalfonden Polaris.

I foråret 2021 åbnede Design Holding et nyt showrooom og kontor i København, som hedder ’D Studio’. Her er alle Design Holdings brands repræsenteret, og Louis Poulsens danske hovedkontor har også hjemme på adressen. Selskabet har stadig produktion på en fabrik i Vejen.

I det nye 2021-regnskab fortæller Louis Poulsen, at man seneste år arbejdede med at integrere de forskellige datterselskaber i Design Holding for at sikre vækst i koncernen. Louis Poulsen og de andre brands har blandt andet samarbejdet om en digital transformation, go-to-market strategier, internationale muligheder, produktion og indkøb.

Integrationsaktiviteterne har sammen med udgifter til håndtering af covid-19 påvirket 2021-resultatet negativt med 20,2 mio. kr., oplyser selskabet.

Positive forventninger til 2022

Når Louis Poulsen kigger fremad, har selskabet positive forventninger til året.

Lampevirksomheden forventer i 2022 en stigning i omsætningen på 5-10 pct., og trods forventninger om stigende kapacitetsomkostninger regner Louis Poulsen også med en forbedret bundlinje.

Søren Mygind Eskildsen har været adm. direktør siden 2017 og sidder blandt andet også i bestyrelsen i Ege Carpets og TCM Group. | Foto: Brian Karmark/ERH
Søren Mygind Eskildsen har været adm. direktør siden 2017 og sidder blandt andet også i bestyrelsen i Ege Carpets og TCM Group. | Foto: Brian Karmark/ERH

Usikkerhed i markedet betyder dog, at udsigterne for 2022 stadig er usikre, understreger selskabet.

”En af de største vanskeligheder for Louis Poulsen er relateret til levering af komponenter og stigende priser på komponenter og energi. Det er afgørende for vores produktion i Danmark, at der er en konstant tilgang af reservedele til fabrikken,” skriver ledelsen og tilføjer:

”Covid-19-pandemien har forårsaget og forårsager stadig vanskeligheder inden for levering af komponenter fra Asien samt Europa, og situationen i Ukraine forårsager yderligere usikkerhed og vanskeligheder på markedet. Det er generelt en uforudsigelig markedssituation også for 2022, hvilket naturligvis fører til usikkerhed for helårsforventninger til omsætning.”

Designkoncern kommer på nye hænder

Dansk lampevirksomhed fortsætter fremdrift med nyt millionoverskud

Mere fra DetailWatch

Dagli' Brugsen lukker yderligere to butikker

Dagli’ Brugsen føjer yderligere to butikker i provinsen til listen over butikker, der skal lukkes i den kommende tid. I forvejen havde dagligvarekæden meddelt, at fire butikker lukkes.

Læs også

Relaterede