Svensk dagligvarekæmpe lander stabilt i turbulent første kvartal

Ica Gruppens adm. direktør mener, at man skal tage et større ansvar i dagligvarebranchen som følge af krigen i Ukraine.
Foto: PR / Ica/TT NYHETSBYRÅN
Foto: PR / Ica/TT NYHETSBYRÅN
af ASGER SKOVDAL JEPSEN

Trods uro og usikkerheder som følge af krigen i Ukraine, har de første måneder været gode for den svenske dagligvarekoncern Ica Gruppen. Det viser selskabets regnskab for det første kvartal i 2022, der er offentliggjort i en pressemeddelelse.

Ifølge regnskabet steg salget i koncernens kæder med 3,2 pct. i kvartalet, hvilket giver et samlet salg i koncernen på 31,6 mia. SEK, svarende til 22,8 mia. kr. Samtidig ligger driftsresultatet for første kvartal i 2022 på 1,27 mia. SEK (ca. 919 mio. kr.), hvilket er bedre end resultatet for samme periode sidste år, hvor driftsresultatet lå på 1,26 mia. SEK.

Ifølge koncernen skyldes de gode resultater en række investeringer inden for online handel samt et succesfuldt udkomme af de planer, koncernen allerede havde iværksat.

”Vores drift gik fremad på en række nøgleområder. Vores nye automatiske e-handelslager i Brunna uden for Stockholm blev indviet, og flytningen fra det forrige lager blev afsluttet,” siger adm. direktør i Ica Gruppen, Per Strömberg, i pressemeddelelsen.

Må varetage ansvar

Per Strömberg understreger dog i denne forbindelse, at Ica Gruppen som så mange andre supermarkedskæder også bliver påvirket af krigen i Ukraine.

”Lige efter den globale pandemi er begyndt at ebbe ud, er verden med den ødelæggende krig i Ukraine endnu en gang kastet ud i nye usikkerheder og menneskelige lidelser. Konsekvenserne er ikke nemme at opsummere, men for dagligvarebranchen kan vi i den nærmeste fremtid forvente indkøbsomkostninger som resultat af forstyrrelser i forsyningskæden, som krigen forårsager,” siger Per Strömberg.

Ifølge ham må Ica Gruppen som koncern tage et større ansvar - både over for kunderne, men også over for dagligvarebranchen som helhed.

”I en tid som denne er vores dobbelte samfundsansvar endnu tydeligere. På den ene side gør vi alt, hvad vi kan for at levere den bedst mulige prisværdi. Samtidig skal vi bidrage til at sikre en bæredygtig fødevareforsyning. I bund og grund handler det om at styrke værne om et stærkt svensk landbrug og en stabil indenlandsk fødevareproduktion.”

”I denne optik har vi som en stor aktør en nøglerolle at spille og et stort ansvar at bære,” siger Per Strömberg.

(Denne artikel er bragt i samarbejde med vores søstermedie FødevareWatch)

Voksende indkøbsalliancer bekymrer fødevareproducenter: ”Vi er under massivt pres”

Nu er det afgjort: Svenske Ica tages af børsen

Svensk detailkæmpe markerer sig med ny vækst

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også