Svag vinter rammer stor nordisk sportskæde hårdt
En rekordhøj omsætning i første kvartal i 2021 er i samme periode i 2022 blevet vekslet til et fald på næsten ti pct. for den norske sportsgigant XXL med butikker og aktiviteter i hele Norden og dele af Centraleuropa.
Det skriver de norske medier Dagens Næringsliv og E24 på baggrund af en børsmeddelelse.
Det er faktum efter offentliggørelsen af XXL’s regnskab for første kvartal, der viser en omsætning på cirka 1,55 mia. kr. Det er en nedgang på omkring 150 mio. kr. i forhold til i fjor.
Faldet i omsætning betyder samtidig et underskud i resultatet før skat på knap 140 mio. kr. En nedgang på 110 mio .kr. i forhold til i første kvartal 2021, hvor underskuddet lød på 30 mio. kr.
På forhånd var der forventet en omsætning på 1,57 mia. kr. XXL har været igennem en krævende periode efter pandemien med både forsyningsproblemer og en svag vintersæson, fremgår det.
”Efter et stærkt fjerde kvartal var vinterforholdene mere udfordrende i den første måned af 2022. Hvis vi ser på hele vintersæsonen fra november til marts, har salget været ok,” siger Pål Wibe, adm. direktør i XXL, i en børsmeddelelse.
Vil sætte tempo på nye butikker
Trods det svage kvartalsregnskab vil XXL fortsætte med at satse på nye butiksåbninger og en vækst i nethandel, hvor XXL ser ind i et investeringsniveau på 180-235 mio. kr.
Forventningen fra XXL er, at tempoet i butiksudrulningen vil være tre til fem nye butikker per år. For 2022 har XXL allerede signeret tre nye lejeaftaler for butikker. To i Sverige og én i Norge.
Samtidig fremgår det af børsmeddelelsen, at XXL, der har haft problemer med at profitere på det østrigske marked, vil genoverveje den fortsatte drift i landet. I første kvartal steg bruttoavancen i landet alligevel med fem procent til 35 pct., men stigningen har blandt andet været drevet af kompensation fra den østrigske stats strikse coronanedlukning.
”XXL er forpligtet til væsentligt at forbedre rentabiliteten i Østrig i 2022 og vil lancere en strategisk gennemgang af sine østrigske aktiviteter,” skriver selskabet.
XXL sælger i Danmark et stort udvalg af kendte mærkevarer online, mens kæden ifølge sin danske hjemmeside indtil videre har 53 varehuse i Sverige, Norge og Finland.