Britiske supermarkeder sætter grænse på indkøb af madolie

Den igangværende krig i Ukraine har været med til at sende prisen på madolie i vejret i Storbritannien.
Det er blevet sværere at hamstre madolie i Storbritannien. | Foto: PER FOLKVER
Det er blevet sværere at hamstre madolie i Storbritannien. | Foto: PER FOLKVER
AF RITZAU

Flere britiske supermarkedskæder har indført en grænse for, hvor mange flasker madolie deres kunder må købe.

Det skriver de britiske medier BBC og The Guardian fredag.

Den britiske supermarkedskæde Tesco har indført en begrænsning på tre flasker madolie per kunde. Kæderne Waitrose og Morrisons har begge sat grænsen ved to flasker madolie per kunde.

Den britiske brancheorganisation for detailvirksomheder oplyser, at tiltagene er indført for at ”sikre tilgængelighed for alle”.

Det er især den igangværende krig i Ukraine, der har ført til mangel på madolie i Storbritannien og også sendt priserne i vejret.

Prisen på madolie er i dag cirka 20 procent højere end for et år siden.

Begrænsningen gælder både for eksempelvis olivenolie, rapsolie og solsikkeolie, skriver BBC. Det gælder både i butikker og online.

Størstedelen af Storbritanniens solsikkeolie kommer normalt fra Ukraine.

Ud over at være en fast bestanddel af mange hjems køkkener så bliver solsikkeolie også brugt i hundredvis af forskellige fødevareprodukter. Herunder chips, kiks, mayonnaise og færdigretter.

”Solsikkeolie er den foretrukne, når det kommer til snacks,” siger Tom Lock fra The British Snack Company til The Guardian.

The British Snack Company laver blandt andet hjemmelavede chips til salg på barer. Efter kartofler er solsikkeolie den vigtigste ingrediens, siger han.

Krigen i Ukraine banker prisen på madolie i vejret

Minister om høje fødevarepriser og pres på produktionen: Situationen kan blive alvorlig

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også