DetailWatch

Stigende priser får forbrugerne til at søge mod discountsupermarkederne

Flere af landets største supermarkedkæder mærker en stigende tendens til, at forbrugerne søger mod lavprissupermarkederne i en tid med prisstigninger.

En høj inflation og stigende energi- og fødevarepriser får forbrugerne til at søge mere mod discountbutikkerne. | Foto: Annika Byrde

Høje prisstigninger på råvarer og energi sammenlagt med en høj inflation får danskerne til at søge mod lavprissupermarkederne.

Det skriver Børsen i fredagens avis på baggrund af tal fra konsulentfirmaet Retail Institute Scandinavia, der viser, at markedsandelen for lavprissupermarkeder er steget fra 33,3 pct. i 2011 til 42,8 pct. i 2021.

“Overordnet kan vi se, at en del af salget rykker sig over mod discountmarkedet. Kunderne søger discounttilbud og tilrettelægger deres indkøb efter de gode tilbud. Samtidig bliver billigere alternativer inden for private label valgt i højere grad. Der bliver desuden puttet færre varer i kurven, og nedsatte tilbudsvarer udgør en større andel,” siger Jacob Krogsgaard Nielsen, presseansvarlig i Salling Group, der bl.a. står bag Netto.

Også i Coop mærkes tendensen. Til Finans siger bestyrelsesformand Lasse Bolander, at discount efter at have tabt markedsandele i 2021 nu vinder igen.

Netto er lige nu Danmarks største discountsupermarked med sine 526 supermarkeder, mens Rema 1000 og Coop, der står bag Fakta og Coop 365, følger efter med små 400 butikker hver.

Salling Group er klar til digital alderskontrol ved tobakssalg – men på én betingelse

Power-kæde udvider med fire nye butikker i 2022

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede