DetailWatch

Startede som hobbyprojekt – nu tjener dansk iværksætter et tocifret millionbeløb

Iværksætteren bag børnelivsstilsbrandet Liewood har på få år skabt en særdeles lukrativ millionforretning, der i 2021 havde en omsætning på over 350 mio. kr.

Liewood, der er stiftet af den danske iværksætter Anne Marie Lie Norvig, kan i 2021 præsentere et rekordgodt regnskab med fremgang på alle parametre. | Foto: Gregers Tycho

Det er gået stærkt for den danske iværksætter Anne Marie Lie Norvig, der indenfor seks år har skabt en stor og særdeles lukrativ forretning med børnelivsstilsbrandet Liewood.

Virksomheden, der producerer og designer børnetøj, interiør og accessories til de mindste i nordisk stil og med en bæredygtig tilgang, har på blot seks år vokset sig til en stor virksomhed med en bruttofortjeneste på over 350 mio. kr.

Det viser et netop offentliggjort årsregnskab. Det er lige under dobbelt så meget som året før, hvor Liewoods bruttofortjeneste lød på 193,9 mio. kr.

Samtidig kan Liewood præsentere et rekordstort overskud på bundlinjen på 64,2 mio. kr. Det er en markant fremgang i forhold til 2020, hvor overskuddet lød på 39,8 mio. kr.

Fra hobby til millionforretning

Anne Marie Lie Norvig stiftede Liewood i 2015 som et hobbyprojekt, kort efter at hun selv var blevet mor for første gang. Hun kom selv fra 15 års erfaring inden for design, indkøb og produktion.

Formålet med virksomheden var dengang at skabe et interiørkoncept til børn med fokus på funktionalitet, rene linjer og enkle detaljer.

Siden dengang er det gået stærkt, og særligt i 2021 er virksomheden gået frem på alle tænkelige parametre.

På medarbejdersiden er Liewood vokset fra 31 medarbejder i 2020 til 64 i 2021. Samtidig er egenkapitalen næsten fordoblet over året og lyder nu på 85,7 mio. kr.

”Liewood fortsætter sin vækst og forbereder sig på en global transformation med et meget tilfredsstillende resultat for 2021, hvor omsætningen igen er næsten fordoblet, mens virksomheden har investeret kraftigt i nyansættelser og et nyt hovedkontor i det centrale København,” skriver ledelsen i sin beretning.

I ledelsesberetningen står desuden, at Liewoods B2C-kanals omsætning er vokset med 100 pct.. Den samlede omsætning er vækstet med 84 pct, og det kan tilskrives en pænt fordelt vækst på de europæiske markeder, men primært på markederne i Tyskland, Østrig og Schweiz, hvor væksten har været på mere end 105 pct.

Samtidig er kundebasen vokset med mere end 40 pct. i forhold til 2020.

Store vækstplaner

Liewood har fortsat store vækstplaner for fremtiden. Virksomheden har etableret en udenlandsk afdeling i både Storbritannien og Tyskland

”Liewoods ambitioner for fremtiden omfatter fortsat vækst. Mens 15 pct. af omsætningen kommer fra Skandinavien, kommer de resterende 85 pct. primært fra Europa. Det betyder, at de globale markeder er foran. Liewood forventer at bevæge sig ind på de asiatiske og amerikanske markeder inden for en rimelig tidshorisont,” skriver ledelsen fortsat i sin beretning.

Anne Marie Lie Norvig er kåret som Årets Ejerleder 2021 i hovedstadsområdet for sin udvikling af selskabet Liewood, der sælger bl.a. interiør og designprodukter til børn. Hun har formået at omsætte for 350 mio. kr. i 2021. Foto: Gregers Tycho | Foto: Gregers Tycho/ERH
Anne Marie Lie Norvig er kåret som Årets Ejerleder 2021 i hovedstadsområdet for sin udvikling af selskabet Liewood, der sælger bl.a. interiør og designprodukter til børn. Hun har formået at omsætte for 350 mio. kr. i 2021. Foto: Gregers Tycho | Foto: Gregers Tycho/ERH

Liewood sælger både sine produkter på sin egen hjemmeside, men virksomhedens produkter forhandles også hos eksempelvis virksomheden Luksusbaby.

Rent personligt blev 2021 også et stort år for Anne Marie Lie Norvig, der blev kåret som Årets Ejerleder 2021 ved den årlige, regionale kåring, som PwC, Nykredit og Dansk Erhverv står bag. Samtidig modtog Liewood en Gazelle i Børsens kåring over de virksomheder, der vækster hurtigst.

Stor skokæde vender røde tal til millionoverskud i Danmark

Dansk møbelkæde trækker sig fra salg i russiske butikker

Mere fra DetailWatch

Brancheorganisation indbringer Wolt for konkurrencestyrelsen

Danmarks Restauranter og Caféer har bedt Konkurrencestyrelsen om at kigge Wolts kontrakter med restauranter efter i sømmene, fordi Wolt ifølge brancheforeningen sælger produkterne billigere online, end restauranterne kan i fysiske butikker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs