Online kassesystem skifter navn og gør klar til international ekspansion

Et nyt navn skal være med til at bane vejen for en europæisk ekspansion for betalingsløsningen Servicepos, der har danske kunder som Decofarver og Cykeleksperten.
Brian Jakobsen og brødrene Lasse og Rasmus Rode Melbye står bag alt-i-ét-kassesystemet Customers 1st, der gør klar til en europæisk ekspansion til Norge, Sverige og Storbritannien. Selskabet har 700 butikker som kunder i Danmark. | Foto: Customers 1st/Pr
Brian Jakobsen og brødrene Lasse og Rasmus Rode Melbye står bag alt-i-ét-kassesystemet Customers 1st, der gør klar til en europæisk ekspansion til Norge, Sverige og Storbritannien. Selskabet har 700 butikker som kunder i Danmark. | Foto: Customers 1st/Pr

Det fynske selskab Servicepos, der har skabt et alt-i-ét-kassesystem, er klar til at sætte turbo under væksten og vil ekspandere til Norge, Sverige og England i løbet af 2023.

Forud for jagten på internationale markedsandele skifter softwarevirksomheden navn til Customers 1st. Et navn, der skal indikere, at virksomhedens kunder – butikkerne – har mulighed for at prioritere kunder i stedet for at fokusere på at styre betaling, håndtere reklamationer og holde styr på lageret.

Virksomheden udbyder blandt andet et mobilt kasseapparat, som medarbejderne kan tage med rundt i butikken, så kunden slipper for at skulle trækkes med op til kassen. 

Blandt Customers 1sts kunder er detailvirksomheder som Cykelexperten, Decofarver og smykkevirksomheden Jacob Nielsen & Søn. Samlet set bruger over 700 butikker i dag selskabets portal og produkter.

”Vi har altid sagt, at vi ikke bare er et kassesystem, men at vi hjælper detailbranchen med at skabe liv i butikkerne. Butikkerne bliver mere levende ved at få personalet ud på gulvet, så kunderne kan få den rette vejledning. Det har vi bevist, at vi kan i Danmark, og det skal vores navn afspejle, når vi skal imødekomme efterspørgslen og potentialet, vi mærker ude i Europa,” siger adm. direktør Brian Jakobsen.

Customers 1st forventer at investere stort i sit produkt og ansætte yderligere 10 medarbejdere i 2023. Vækstplanerne kan kræve kapital udefra, siger adm. direktør Brian Jakobsen. | Foto: Customers 1st/Pr
Customers 1st forventer at investere stort i sit produkt og ansætte yderligere 10 medarbejdere i 2023. Vækstplanerne kan kræve kapital udefra, siger adm. direktør Brian Jakobsen. | Foto: Customers 1st/Pr

Sorte tal på bundlinjen

Selskabet Deltateq Group, der står bag Customers 1st, har oplevet vækst i løbet af de seneste år og har bl.a. set bruttofortjenesten blive tredoblet til 4,5 mio. kr. i 2021. 

Her lød overskuddet på 200.000 kr. mod 400.000 kr. i 2020. Men årsagen bag tilbagegangen på bundlinjen skyldtes primært investeringer i bl.a. personale, der betød, at den post næsten blev fordoblet fra 2,4 mio. kr. til 4,6 mio. kr.

Til foråret forventer virksomheden at præsentere et overskud for syvende år i træk, og det glæder ledelsen på et svært marked for vækstvirksomheder.

”Selvom vi er gået en anden vej end normen af vækstvirksomheder i Danmark, er jeg sikker på, at det vil gavne os, at vi har været i stand til at levere sorte tal på bundlinjen, mens vi har vækstet. Hvis vi i forbindelse med vores ekspansion skal have tilført yderligere kapital, vil det stille os i en rigtig god position,” siger Brian Jakobsen.

Customers 1st har 23 medarbejdere og forventer i 2023 at bygge på med yderligere ti ansatte og store investeringer i produktet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også