Coop-formand venter hård landing i 2022: "Det bliver ikke et godt resultat"

Krig, inflation, prisstigninger og lav forbrugertillid har forværret de økonomiske udsigter for 2022 i Coop, hvor bestyrelsesformand Lasse Bolander ikke ser en garanti for overskud i år: ”Sigtbarheden er ringe,” siger han i et interview til DetailWatch om første halvår.
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH

Sommersolen har slået sig ned på prærien af parkeringspladser foran Coop Byen i Albertslund og giver det fladstrakte byggeri, der ikke ser ud til at vente prestigefyldte arkitekturpriser, et lyst kram.

Varmen i luften indvarsler den forestående ferietid, og ubekymret fuglesang følger bilerne på vej, der siver i eftermiddagstrækket fra arbejdspladsen.

Alt ånder med andre ord fred og en verden, der går sin vante gang. Sådan da.

I løbet af foråret er inflationen accelereret om kap med energi- og råvarepriser. Forbrugertilliden ramte et historisk lavpunkt i juni, og priserne på de dagligvarer, der udgør rygraden i det mere end hundredårige andelsselskab, er stukket af. 10,1 pct. i de seneste tal fra maj.

Selv efter to års navigation i ukendt corona-territorium graver udviklingen panderynkerne dybere på første sal i Coops hovedkvarter, hvor portrætterne af forgængerne i formandsstolen våger i tunge rammer, og hvor DetailWatch møder manden med stafetten i dag, Lasse Bolander, til et statusinterview om første halvår.

Hvis du kigger tilbage på halvåret, hvilken dag husker du så bedst?

”Den dag, Rusland invaderede Ukraine (24. februar, red.). Der forsvandt alle håb om, at alt det, vi begyndte at opleve i efteråret med flaskehalse og prisstigninger, kun var som en blodprop, der ville passere;” siger Lasse Bolander.

”Da det skete, var jeg godt klar over, at det var så dramatisk en ændring af alt, hvad vi har troet på i de sidste 30 år i Europa, at det ikke ville gå over i morgen. Så var det ikke en blodprop, der passerede, men en, der satte sig fast. Det viste sig at være rigtigt.”

”Vi er kanariefuglen i minegangen”

Den økonomiske udvikling får formanden til at frygte en negativ spiral mod en potentiel recession, stigende arbejdsløshed og dermed et endnu lavere forbrug.

”Jeg er ikke så optimistisk,” siger Lasse Bolander.

”Hvis det her fortsætter, og byggeriet fx går i stå, så kommer der arbejdsløshed, og så kommer der endnu lavere forbrug, fordi folk bliver endnu mere bekymrede. Det dæmper økonomien endnu mere og kan give mere arbejdsløshed. Omvendt kan der komme en stabilisering i Ukraine eller andre måder at skaffe energi på, så olieprisen falder, så kan der komme en bedring, men lige nu ser det noget dystert ud hele vejen rundt,” siger Lasse Bolander, der ser dagligvarebranchen som en strømpil for udviklingen.

”Vi er kanariefuglen i minegangen. For dagligvarer skal du have hver dag, og det er et sted, hvor forbrugerne føler, de kan gøre noget. De kan ikke gøre meget ved el- eller gasregningen, men dagligvarer kan de spare på, så det gør de. Lige siden prisstigningerne begyndte at komme, har vi set, at volumen faldt,” siger han og uddyber, at faldet er nogle få procent, men at det også er ”betydeligt” i dagligvarebranchen.

Samtidig fravælger forbrugerne ifølge formanden de bedste varianter med mere bæredygtighed til fordel for de billigste varianter og går ”benhårdt” efter tilbud. Den bevægelse presser indtjeningen, forklarer han.

”Hvor tilbuddet i køledisken sidste år var noget, der blev overvejet– så er det i dag det, man tager. Og når vi primært sælger det, der er på tilbud, frem for det til normal pris, så tjener vi mindre, så det rammer også os hårdt.”

Lasse Bolander er uddannet økonom og har siden 2008 været bestyrelsesformand for Coop, hvor han kom til efter en periode som koncerndirektør i mediehuset Berlingske Media. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
Lasse Bolander er uddannet økonom og har siden 2008 været bestyrelsesformand for Coop, hvor han kom til efter en periode som koncerndirektør i mediehuset Berlingske Media. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

”Kan ikke blive et prangende resultat”

Coop kom sidste år ud med en historisk høj omsætning på 46 mia. kr., mens indtjeningen faldt til et dritsresultat på 551 mio. kr. mod 899 mio. kr. i 2020. I år har koncernen forventet et betydeligt lavere driftsresultat på 150-200 mio. kr. på grund af investeringer i bl.a. den nye kæde i familien, Coop 365 discount.

Udviklingen i forbrugeradfærden har øget presset på indtjeningen siden, siger formanden, der ikke vil kommentere resultatet for første halvår, men ikke ser en garanti for et overskud i år.

”Det kan vi ikke sige, fordi sigtbarheden er så lav, men det bliver ikke noget godt resultat. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at få så godt et resultat som muligt, men det kan ikke blive et prangende resultat med alle de udfordringer, der er i markedet,” siger Lasse Bolander og uddyber:

”Med de store ændringer, der er på benzin- og energipriser og renter, er det den perfekte storm, der rammer, og som også har en direkte påvirkning af os. Det dramatiske er, at det er gået så hurtigt – det nye er hastigheden i ændringen af forbrugervanerne.”


Kigger efter effektiviseringer

Det er ikke alle steder, Coops forretning er ramt. Mens den nye discountkæde Coop 365, som koncernen har speedet udrulningen op har medvind fra forbrugernes søgning mod tilbud og discount, så taber koncernen på supermarkederne med det store udvalg,

”Vores nye discountkæde 365 går rigtig godt, mens vi taber på supermarkederne med det store udvalg. Det er helt efter bogen og som forventet. Vi skal selvfølgelig tilpasse omkostningerne i bemandingen, men det handler også om at holde fast i, at vi er supermarked samtidig med, at det, man vil se i supermarkeder, at vi stiller de billigste varianter frem som Irma Hverdag, hvor salget fx vokser ret hurtigt.”

Coop tog allerede i foråret bestik af udviklingen og skar 100 mio. kr. af omkostninger på Servicekontoret i Albertslund imens 100 stillinger forsvandt. Ifølge formanden er der ikke flere spareplaner i skuffen af den kaliber, men snoren i omkostningerne skal holdes i stram.

”Omkostningerne i butikkerne styrer vi løbende efter omsætningen, så det kører. Så har vi kigget på omkostningerne på Servicekontoret og er færdig med det for nu, men vi er konstant på jagt efter effektiviseringsmuligheder i baglandet,” siger Lasse Bolander.

Udrulningen af discountkæden Coop365 er en hovedinvestering i 2022. | Foto: PR / Coop
Udrulningen af discountkæden Coop365 er en hovedinvestering i 2022. | Foto: PR / Coop

Fastholder investeringer

Coop har trods udviklingen fastholdt de to store investeringer, der hele tiden har ligger i kortene – udrulningen af Coop 365discount og it-projektet Coop One, der indfører et SAP-system i hele koncernen, og som ifølge formanden er i opløbsfasen og forventes færdigt næste år.

”Det har hele tiden været planen i år at investere i Coop 365discount og Coop One, hvor vi er ved at være i opløbsfasen og forventer at nå i mål næste år. De to investeringer fastholdes, men der er mindre ting, hvor vi holder hesten for at være sikre på, at vi har penge nok til Coop 365-projektet. Det koster penge at bygge om og indrette, og når man åbner er der en investering i tilbud og markedsføring, så det er nogle hundrede mio. kr. om året, vi bruger på at banke det i gang,” siger Lasse Bolander.

Coop 365discount-projektet hviler hovedsageligt på ombygning og konvertering af butikkerne i discountkæden Fakta, der har været en økonomisk bet for Coop, der sidste år gav et underskud på 263 mio. kr. Coop har sat næsen op efter at etablere 200 nye 365discount-butikker i år, men Coop vil ikke holde igen med investeringen, hvis det er muligt at nå længere ifølge formanden.

”Vi vil se, om vi kan nå nogle flere, fordi det giver mening. Vi kan se på tallene og kundetilfredsheden, at vi har ramt det, vi gerne ville med et moderne discountsupermarked,” siger Lasse Bolander.

”Med 200 har man en butikskæde, men når vi er færdige må der godt være 300 butikker i den kæde. Hvornår det sker, har vi ikke nogen fast dato på.”

Hvornår sætter I lukkedag på Fakta?

”Det ved jeg ikke, om vi gør. Fakta er bygget op i 1980erne, så vi har butikker, der er ret gamle og små og de nye Coop 365-butikker skal have en vis størrelse. Derfor kan det sagtens være at der bliver nogen tilbage som Fakta eller noget andet, men det har vi ikke taget stilling til endnu,” siger Lasse Bolander.

Minder om starten af corona

Solen skinner ufortrødent udenfor. Alligevel er det ikke med ro i maven, at sommerferien bliver indledt. Tiden efter ferien bliver den næste afgørende måling, der afgør om koncernen skal have andre værktøjer op af skuffen, hvis krisen bliver dybere, mener formanden.

Hvad bliver det næste pejlemærke for udviklingen?

”Det er om forbrugerne bliver ved med at være påholdende i efteråret,” siger Lasse Bolander.

”Hvis vi kommer tilbage fra ferie, og priserne bliver ved med at køre opad, så er der grund til endnu mere bekymring. Men hvis vi kommer tilbage, og priserne ikke stiger mere, men bare ligger på forhøjet niveau, så er jeg ikke helt så bekymret. Det er det, at de bliver ved med at stige, der er det bekymrende, fordi det gør sigtbarheden meget lav.”

I den forstand står Coop som andre over for et andet halvår, hvor der igen skal navigeres i ukendt farvand med truende skyer.

”Det minder lidt om starten af corona, hvor ingen vidste, hvad der ville ske. Sådan har jeg det også nu. Corona lærte til gengæld alle virksomheder at være krisebevidste og agere hurtigt, det kommer os til gode. Vi er blevet bedre til at være i usikkerheden,” siger formanden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også