DetailWatch

Stor "køb nu, betal senere"-virksomhed får millionbøde – og anker – efter GDPR-granskning

Den svenske betalingsløsning Klarna, der også opererer i Danmark, har fået en bøde af den svenske tilsynsmyndighed Integritetsbeskyttelsesmyndigheden for ikke at opfylde flere GDPR-regler.

Foto: Lars Krabbe/ERH

Svenske Klarna, hvis betalingsløsning blandt andet findes i både Sif Jacobs Jewellery, Hunkemøller, Na-kd og H&M i Danmark, skal betale en bøde på knap 5,5 mio. kr., efter en undersøgelse er nået frem til, at betalingsselskabet ikke opfylder flere GDPR-regler.

Det skriver det norske medie E-handlen.

”Klarna er et finansielt selskab, som behandler personoplysninger om rigtig mange personer og på mange forskellige måder. Det er vigtigt, at den information, som Klarna giver om, hvordan virksomheden behandler personoplysninger, er korrekte og så fuldstændige som muligt. Her har vi set mangler,” udtaler Hans Kärnlöf, der er leder af granskningen, i afgørelsen, ifølge E-Handlen.

Baggrunden for millionbøden er blandt andet ”ufuldstændig og misvisende information”, hvor Klarna ifølge afgørelsen ikke har opgivet information om, hvilke lande uden for EU, der modtager deres personoplysninger, eller hvor og hvornår en kunde får information om, hvordan man kan beskytte overførslen af oplysninger til et tredjeland.

Klarna har i samme ombæring valgt at anke dommen, da virksomheden anser beslutningen ”som udtydelig” og ”savner en forklaring på, hvordan information i Klarnas integritetspolitik var så mangelfuld, at det retfærdiggør en bøde”.

Bymidter under pres: 80 pct. oplever butiksdød

Zelenskyj takker Lego og Jysk for at stoppe leverancerne til Rusland

Odense skrotter shoppingcenter i milliardklassen – satser på boliger i stedet

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs