En del af Watch Medier

DetailWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
20.01.2023kl. 07.02

Skuffende højtidssæson får Nordstrom til at sænke forventningerne

”Forbrugerne er mere selektive med deres forbrug,” siger topchef i den amerikanske stormagasinkæde Erik Nordstrom.
Foruden at drive luksus-stormagasinet Nordstrom, har det amerikanske selskab også discountkæden Nordstrom Rack, hvis salg især er dykket. | Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix
Foruden at drive luksus-stormagasinet Nordstrom, har det amerikanske selskab også discountkæden Nordstrom Rack, hvis salg især er dykket. | Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix
MARKETWIRE

Stormagasinkæden Nordstrom har torsdag efter amerikansk børslukning nedjusteret sine forventninger til 2022 efter et skuffende salg i højtidssæsonen.

Nedjusteringen kvitteredes i eftermarkedet med et minus på 5,8 pct.

Nordstrom venter nu i 2022 en justeret indtjening per aktie på 1,50-1,70 dollar mod tidligere 2,30 til 2,60 dollar per aktie. Det er samtidig betydeligt under analytikernes forventninger, der ifølge Bloomberg News lød på et overskud på 2,39 dollar per aktie.

Selv om sæsonen ifølge topchef Erik Nordstrom var indbringende, var det tydeligt, at flere af selskabets kunder må prioritere forbruget anderledes.

”Mens vi fortsat ser større modstandsdygtighed blandt vores højttjenende kunder, er det tydeligt, at forbrugerne er mere selektive med deres forbrug givet det bredere makromiljø,” siger han ifølge Bloomberg News.

Nordstrom, der foruden at drive luksusstormagasinet af samme navn også har discountkæden Nordstrom Rack, så i højtidssæsonen, der løber over ni uger til og med 31. december, salget svinde ind med 3,5 pct.

Det var særligt trukket ned af modgang i Nordstrom Rack, hvor salget dykkede 7,6 pct.

Discountkæden måtte sælge sine varer med yderligere rabat for at tynde ud i den ophobede lagerbeholdning.

Nedjusteringen trækker også detailkonkurrenter som Kohl’s og Macy’s ned i eftermarkedet med henholdsvis 4,1 pct. og 2,6 pct.

Relaterede artikler:

  • Sanne Sehested er kreativ direktør og grundlægger af Gestuz. | Foto: Stine Bidstrup

    Modebrand melder om vækst i 2022 og øger fokus på onlinesalg

    For abonnenter

  • Foto: Rick Wilking/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X00301

    Stormagasinkæde i USA slog forventningerne til andet kvartal men nedjusterede

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Foto: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.
  • Coop-bagland overvejer organisering efter kædefusion
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater

For abonnenter

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Foto: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Rektor for Det Kongelige Akademi, Lene Dammand Lund, opfordrer sammen med kolleger til at øge forskningen, hvordan modebranchens klimabelastning kan sænkes. | Foto: Jacob Ehrbahn
DetailWatch

Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign

John Wagner, i årevis har varetaget købmændenes interesser, overtager bestyrelsesposten i KFI fra Lisbeth Dalgaard, der forlader købmandsbranchen. | Foto: Keld Navntoft/dsk/pr
Dagligvarer

John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse

For abonnenter

Søstrene Anne og Katrine Lindgren startede Bylindgren i 2015. | Foto: Bylindgren/pr.
Mode og Velvære

Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept

For abonnenter

Bag Shein står den kinesiske forretningsmand Chris Xu.
DetailWatch

Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark

Læs også

Sanne Sehested er kreativ direktør og grundlægger af Gestuz. | Foto: Stine Bidstrup
Mode og Velvære

Modebrand melder om vækst i 2022 og øger fokus på onlinesalg

Det danske modebrand Gestuz, der er en del af DK Company, øgede omsætningen sidste år til et trecifret millionbeløb. Knap en tredjedel af salget er online. (Opdateret)

For abonnenter

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.
DetailWatch

Ny DSK-direktør ærgrer sig over Irma-farvel

Jannick Nytoft, adm. direktør for De Samvirkende Købmænd, ærgrer sig over Coops beslutning om at sige farvel til den 137 år gamle Irma-kæde.

For abonnenter

Adm. direktør Stefan Plenge stiftede Nemlig.com i 2010 og ejer i dag 27,33 pct. af onlinesupermarkedet. | Foto: Søren Bidstrup
E-commerce

Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst

Onlinesupermarkedet tror på ”positiv effekt” af at have indgået overenskomst med 3F Transport og sætte punktum for mange års kritik for arbejdsforhold. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 11.56
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 11.55
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 11.54
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 11.20
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 11.09
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 11.03
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 10.23
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 09.39
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 08.01
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 07.55
  • Bestseller-brand vil øge andelen af øko-bomuld efter fald sidste år – 07.15
  • Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres" – 06.30
  • Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe – 6. feb.
  • Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår – 6. feb.
  • B&O har hævet prisen på flere luksusprodukter markant – 6. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Scrum Master with a practical approach

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge