En del af Watch Medier

DetailWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
08.11.2022kl. 07.49

Pandora tror fortsat på vækst

Smykkeselskabet regner med en organisk vækst på 4-6 pct., og kom bedre ud af tredje kvartal i 2022 end året før. Det amerikanske marked driver fremgang, mens Kina har trukket ned.
USA og Storbritannien går frem igen for Pandora, imens Kina trækker ned. | Foto: Pandora/PR
USA og Storbritannien går frem igen for Pandora, imens Kina trækker ned. | Foto: Pandora/PR
AF MARKETWIRE / DETAILWATCH

Pandora kom bedre ud af juli, august og september i 2022 end sidste år på både omsætning og indtjening, og fastholder forventningerne i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for tredje kvartal tirsdag morgen.

Smykkeselskabet ser fortsat en organisk vækst på 4-6 pct. og en EBIT-margin på 25-25,5 pct.

Omsætningen for tredje kvartal opgøres til 5,26 mia. kr., hvilket var bedre end ventet, da analytikerne havde sat næsen op efter en omsætning på 5,17 mia. kr. ifølge selskabets eget medianestimat. Sidste år lød omsætningen i tredje kvartal på 4,73 mia. kr.

Den organiske vækst endte på 3 pct. mod ventede 1 pct. og 14 pct. i tredje kvartal 2021, der fortsat var et forholdsvis let sammenligningsgrundlag i forhold til kvartalet 2020, der var præget af coronarestriktioner.

Driftsresultatet (EBIT) var på 978 mio. kr., svarende til en EBIT-margin på 18,6 pct. Her var der ventet 962 mio. kr. og 18,8 pct.

I samme kvartal af 2021 lød driftsresultatet på 957 mio. kr. og EBIT-marginen på 20,2 pct.

Bundlinjen i kvartalet endte på et overskud på 734 mio. kr. efter skat, hvor analytikerne havde estimeret et overskud på 722 mio. kr.

I 2021 gav tredje kvartal et overskud på 635 mio. kr.

Pandoras kvartalsregnskab

Tabel for Pandoras regnskab for tredje kvartal af 2022:

Mio. kr.
Q3 22

Q3 21

FY 21
Omsætning
5263

4728

23.394
USA 1597

1342
7026
Kina 162

233
1126
Storbritannien
717

637
3314
Italien 486

527
2443
Australien 246

170

1131
Frankrig 217

221

1122
Tyskland
254

280

1191
Organisk vækst (%)
3

14

23
Bruttomargin (%)
76,7

75,5*
76,1*
EBIT
978

957

5839
EBIT-margin (%)
18,6

20,2*
*
Nettoresultat
734

635
4160

* = eks restrukturering

USA går frem, Kina trækker ned

Det amerikanske marked viser pæne takter for smykkeselskabet Pandora i tredje kvartal, der begynder at ligne et almindeligt kvartal mere og mere efter corona og butiksnedlukninger.

Nu er markederne dog præget af galoperende inflation og skyhøje energipriser – alt sammen noget, der presser forbrugernes købelyst.

Ser man på USA, endte omsætningen på 1,6 mia. kr. i tredje kvartal mod 1,3 mia. kr. i tredje kvartal 2021. En stærk dollar har dog også hjulpet på de rapporterede tal. Den organiske vækst var nemlig negativ med 3 pct.

På det modne britiske marked lå Pandoras omsætning på 717 mio. kr. mod 637 mio. kr. i tredje kvartal 2021, og omsætningsvæksten organisk opgøres til 13 pct. mod en lille vækst på 3 pct. i perioden sidste år.

Modsat gik det med Kina, hvor væksten for alvor har stået i stampe i forbindelse med strenge restriktioner, der bare bliver ved og ved.

Her faldt omsætningen til 162 mio. kr. i kvartalet mod 350 mio. kr. i juli, august og september 2021. Den organiske vækst var minus 37 pct.

Pandora venter normal distribution inden for få uger efter brand

Brand hos Pandora vækker let usikkerhed op til vigtig periode

Relaterede artikler:

  • Foto: PR/Pandora

    Pandora venter normal distribution inden for få uger efter brand

  • Pandoras distributionscenter i Hamborg er i løbet af weekenden blevet ramt af en brand, men ingen personer er kommet til skade. | Foto: Pandora/PR

    Brand hos Pandora vækker let usikkerhed op til vigtig periode

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Foto: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.
  • Coop-bagland overvejer organisering efter kædefusion
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater

For abonnenter

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Foto: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Rektor for Det Kongelige Akademi, Lene Dammand Lund, opfordrer sammen med kolleger til at øge forskningen, hvordan modebranchens klimabelastning kan sænkes. | Foto: Jacob Ehrbahn
DetailWatch

Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign

John Wagner, i årevis har varetaget købmændenes interesser, overtager bestyrelsesposten i KFI fra Lisbeth Dalgaard, der forlader købmandsbranchen. | Foto: Keld Navntoft/dsk/pr
Dagligvarer

John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse

For abonnenter

Søstrene Anne og Katrine Lindgren startede Bylindgren i 2015. | Foto: Bylindgren/pr.
Mode og Velvære

Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept

For abonnenter

Bag Shein står den kinesiske forretningsmand Chris Xu.
DetailWatch

Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark

Læs også

Kenneth Nørgaard har været adm. direktør for Babysam siden 2015. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres"

Inflation og prispres presser indtjeningen i detailkæden Babysam trods omsætningsvækst i nyt regnskab. Direktør vil kigge på nye opkøbsmuligheder i år, lyder det.

For abonnenter

Foto: Forbrugerombudsmanden / Pr
Nyheder

Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens"

Trods øget strafferamme og en ekstra bevilling er ingen virksomheder, der har brudt reglerne for grøn markedsføring, politianmeldt endnu. Det er kritisabelt, mener bl.a. Konservative, mens Forbrugerombudsmanden afviser, skriver DanWatch.

For abonnenter

Adm. direktør Stefan Plenge stiftede Nemlig.com i 2010 og ejer i dag 27,33 pct. af onlinesupermarkedet. | Foto: Søren Bidstrup
E-commerce

Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst

Onlinesupermarkedet tror på ”positiv effekt” af at have indgået overenskomst med 3F Transport og sætte punktum for mange års kritik for arbejdsforhold. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 11.56
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 11.55
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 11.54
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 11.20
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 11.09
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 11.03
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 10.23
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 09.39
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 08.01
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 07.55
  • Bestseller-brand vil øge andelen af øko-bomuld efter fald sidste år – 07.15
  • Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres" – 06.30
  • Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe – 6. feb.
  • Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår – 6. feb.
  • B&O har hævet prisen på flere luksusprodukter markant – 6. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Intelligence Specialist

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge