DetailWatch

Pandora-direktør: Vi havde ventet mere normalitet i Kina

Smykkeselskabet Pandora gik tilbage på det kinesiske marked i andet kvartal. ”Vi åbner ingen nye butikker lige nu i Kina,” siger topchef.

Foto: Jacob Gronholt-Pedersen/Reuters/Ritzau Scanpix

Det kinesiske marked ligger fortsat underdrejet – og det gælder også for den danske smykkevirksomhed Pandora.

Topchef Alexander Lacik havde ellers regnet med, at 2022 ville bringe en lidt mere normal udvikling med sig:

”Men det er ikke sket. Vi taber jo meget omsætning – og det rammer også os som alle andre i Kina, hvis jeg skal være helt ærlig,” siger han til MarketWire.

Udviklingen i Kina er negativt påvirket af covid-19, hvor Pandoras butikker enten har været lukket eller alvorligt påvirket.

Omsætningen i Kina faldt i andet kvartal til 179 mio. kr. fra 390 mio. kr. i samme kvartal 2021, da mange af butikkerne ligger i byer påvirket af pandemien og Kinas ”nul-covid-politik”.

Derudover ligger Pandoras distributionslager for onlinesalget i Shanghai, og i en periode var det ikke muligt for var Pandora at betjene de kinesiske forbrugere online.

Samlet kaldes udviklingen i Kina i andet kvartal 2022 for ”svag”, og den organiske vækst endte på negative 58 pct. i forhold til kvartalet sidste år – og et fald på hele 68 pct. i forhold til andet kvartal 2019.

Relancering fortsat på pause

Pandoras relancering på det kinesiske marked ligger stadig i skuffen og samler støv.

”Relanceringen er flyttet til næste år fra i år, i forhåbning om at omsætningssituationen normaliseres,” fortæller Alexander Lacik.

Det ventes, at Kina vil trække ned i væksten i år – men lidt mindre i andet halvår end i andet kvartal.

Pandora har dog fortsat høje ambitioner for Kina og ser markedet som en stor mulighed for fremtidig vækst.

Strategien på det kinesiske marked, der er verdens største smykkemarked, er at tredoble den kinesiske forretning med udgangspunkt i 2019. Der er ikke sat dato på, hvornår ambitionen skal indfries.

Og mens Pandora venter samlet at skulle netto åbne 100-150 butikker i år og næste år globalt, så går udviklingen forbi det kinesiske marked:

”Vi åbner ingen nye butikker lige nu i Kina. Vi lukker og relokerer – men netto øger vi ikke antallet af butikker,” siger Pandora-chefen.

Pandora-topchef er tilfreds med USA trods tilbagegang

Europæisk appetit efter Pandora-smykker forlænger optur

Mere fra DetailWatch

"Google Analytics er kun toppen af isbjerget"

Vejen er lang før danske webshops kan sænke skuldrene, efter Datatilsynet har dømt brugen af Google Analytics ude - også selvom der ifølge amerikansk medie er et dekret på vej, der skal sikre en løsning, mener chef i bureauet Impact Extend.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs