Pandora-topchef er tilfreds med USA trods tilbagegang

Der var tilbagegang på Pandoras største marked, USA, hvor den organiske vækst var på minus 12 pct.
Alligevel er topchef Alexander Lacik tilfreds med udviklingen i det amerikanske under hensyntagen til den makroøkonomiske situation. Det siger han til MarketWire.
Topchefen siger, at for seks måneder siden, så var det store spørgsmål netop USA, når talen faldt på om guidance. For 2021 var præget af nogle ekstremer med tanke på dels pandemien og dels de stimulicheks, som den amerikanske regeringen delte ud:
”Man kan enten ligge og græde – men man kan også tage et kig på 2019, som var vores sidste ”normale” år, og der har har vi haft en organisk vækst på 59 pct. i andet kvartal i forhold til kvartalet i 2019,” siger Alexander Lacik.
”Så det handler lidt om, om vi sammenligner med et clean år – så er vi enormt tilfredse. Men sammenligner vi med sidste år, så er et minus jo aldrig noget, vi er tilfredse med.”
Lander indenfor guidance
Det amerikanske marked havde i kvartalet sidste år en samlet vækst på næsten 50 pct. Men set over de seneste 10 år har væksten ligget på 3-4 pct., påpeger Pandora-chefen.
”Men det var jo en meget unaturlig vækst. Og vi har jo også hele tiden sagt, at det her kommer til at blive rettet til, for kunderne har ikke længere checken at bruge. Vi sagde dengang, at vi ventede, at markedet generelt ville bakke med 10-20 pct. Og vi ventede med en tilbagegang på 10 pct. hos os,” siger Alexander Lacik og fortsætter:
”I dag kan vi se, at vi var nogenlunde på rette kurs i vores prognose.”
Pandora kan se, at der ikke længere er den samme trafik af kunder ind i butikkerne. Og det skyldes, at checken med de ekstra penge for længst er brugt:
”Men med samme trend året ud lander vi stadig indenfor vores guidance,” siger topchefen.