Zalando tror fortsat på vækst trods økonomisk modvind

Lav forbrugertillid og inflation til trods forventer Zalando, at man kan sælge endnu mere mode i år.
Zalando matchede lige akkurat bruttoomsætningen fra samme periode sidste år. | Foto: Hannibal Hanschke/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02197
Zalando matchede lige akkurat bruttoomsætningen fra samme periode sidste år. | Foto: Hannibal Hanschke/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02197
AF RITZAU

Zalando havde et forrygende 2021, hvor tøjkøberne i perioder var forment adgang til fysiske butikker og i stedet shoppede online i stor stil.

Derfor bliver det i sagens natur vanskeligere for onlinegiganten at matche sidste års omsætning i 2022, hvor store dele af verden igen er fri for coronarestriktioner.

Men i forbindelse med torsdagens halvårsregnskab meddeler selskabets ledelse, at man fortsat regner med en vækst i bruttoomsætningen i år på mellem tre og syv procent.

Det til trods for, at forbrugertilliden er på et rekordlavt niveau, at inflationspresset er enormt, og at der fortsat er udfordringer i forsyningskæden.

Det har betydet, at selskabets omsætning i andet kvartal i år kun lige præcis matchede bruttoomsætningen fra samme periode sidste år.

Zalando, der har hovedkvarter i Berlin, ekspederede i alt 67,8 millioner ordrer i andet kvartal i år.

Selskabet har hen over det seneste år betjent 49,3 millioner kunder, der i gennemsnit har lagt 5,2 ordrer i samme periode.

Dermed er antallet af aktive kunder steget med knap fem millioner, når man sammenligner med andet kvartal sidste år.

Den gennemsnitlige ordrestørrelse er dog faldet en smule fra 57,7 euro til 55,9 euro.

Zalando indførte i maj på grund af de vanskelige markedsforhold en minimumsstørrelse på ordrer i 15 lande, herunder Danmark.

Zalando er på vej med amerikansk ekspansion

Zalando dykker 17 pct. efter nedjustering

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også