P&G hæver forventninger til salgsvækst

Koncernen Procter & Gamble, der blandt andet har brands som Ariel, Oral-b og Tampax i folden, venter højere salg, men også udfordringer på grund af prisstigninger i regnskabsåret 2021/2022.
Procter & Gamble står bag brands som Ariel, Pampers, Always, Braun og Oral-b. | Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix
Procter & Gamble står bag brands som Ariel, Pampers, Always, Braun og Oral-b. | Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Procter & Gamble forventer højere salgsvækst i det skæve regnskabsår 2021/2022, men ser flere udfordringer fra stigende råvarepriser og omkostninger til fragt.

Det fremgår af regnskabet for tredje kvartal, der er netop er offentliggjort.

Forventningerne til den organiske salgvækst løftes til en fremgang på 6-7 pct. fra tidligere 4-5 pct. Analytikere har peget på en vækst på 5,5 pct., viser estimater fra Bloomberg.

Samtidig fastholdes forventningerne til væksten i kerneindtjeningen per aktie, der skal lande i niveauet 3-6 pct. Det skal ses i forhold til end indtjening per aktie på 5,66 dollar i regnskabsåret inden.

Forventningerne til året indebærer desuden en forventet regning på omkring 3,2 mia. dollar efter skat, der skyldes stigende råvarepriser, højere fragtpriser og valutaeffekter. Det er 400 mio. dollar mere, end sidste gang selskabet gav forventninger i januar.

Går frem i tredje kvartal

Også i det seneste kvartal, der for P&G er regnskabsårets tredje, har der været fremgang.

Nettosalget er steget til 19,4 mia. dollar fra 18,1 mia. dollar i samme kvartal året før. Analytikere havde regnet med 18,7 mia. dollar, viser estimater.

Den organiske omsætning steg 10 pct. mod en forventning om 6,2 pct.

Ser man specifikt på divisionen, Fabric & Home Care, der har betydning for Novozymes, var fremgangen ligeledes 10 pct. Her var forventningen et plus på 7 pct., viser estimater.

Fremgangen her dækker især over bedre salg af premium-produkter og stigende priser, skriver selskabet i regnskabet.

P&G-aktien stiger 1,6 pct. i formarkedet.

To ud af tre danskere bekymrer sig for stigende forbrugerpriser

Stor legetøjskoncern planlægger at hæve priserne efter Rusland-exit

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også