It-direktør i Matas: Vi skal innovere og sælge os ud af krisen
Hvis Matas fortsat være kongerne på det digitale omnichannel-bjerg, skal den danske kæde turde at introducere nye teknologier og ikke skrue ned for investeringsiveren.
Sådan lyder det fra Thomas Grane, der er it-direktør i Matas.
”Det, som har gjort, at vi er kommet til en position, hvor vi bliver betragtet som Skandinaviens bedste omnichannel-retailer, er, at vi har turde at prøve nogle ting af,” siger han og fortsætter:
”Under corona innoverede vi meget og satte alle mulige ting i søen. Det er meget vigtigt, at vi ikke bare læner os tilbage nu.”
Men er det overhovedet muligt at holde fast i et højt investeringsniveau, når inflationskrise, lav forbrugertillid og generel usikkerhed præger markedet?
Hvis man spørger Thomas Grane, er svaret på det spørgsmål egentlig ret simpelt.
”Der er to måder at komme igennem en krise, hvis man skal lykkes rent finansielt – man kan spare sig ud af det, eller man kan sælge sig ud af det. I Matas-ledelsen har vi absolut mest appetit på, at vi selvfølgelig skal innovere og sælge os ud af krisen,” siger han og fortsætter:
”Det er langt, langt mere interessant, og der er meget mere energi i det.”
Ifølge Thomas Grane er investeringsvejen også langt mere bæredygtig på den længere bane. For hvis man ser på, hvor hurtigt innovationen foregår i tech- og retail-branchen, nytter det ikke noget, hvis man tager et hvil på perronen i et par år, imens man dealer med en recession.
”Så kan du pludselig gå fra at være den, alle ser op til, til at være en middelmådig retailer. Så der er ingen tvivl om, at vi vil fortsætte med at innovere og bygge på det fundament, som vi har.”
Gammel vin på nye flasker?
Når der skal testes nye teknologier i Matas-forretningen, kræver det benhård og kompetent prioritering, for markedet bugner med tech-løsninger, der ifølge leverandørerne kan blive detailbranchens fremtid. Mange af dem var også at finde på den store internationale tech- og retailkonference NRF i New York, som Thomas Grane for nylig besøgte for at screene tendenser på det globale marked.
Når Matas-direktøren skal skille skidt fra kanel, bruger han først og fremmest sine 30 års erfaring, fortæller han.
”Det kræver rå erfaring at kunne spotte, hvornår noget er gammel vin på nye flasker. Når man har set det hele og den evolution, der har været, så kan jeg jo også godt se, hvornår folk virkelig innoverer, og hvornår de bare prøver at pakketere noget på ny.”
Thomas Grane har også et stort fokus på den menneskelige kontakt til leverandørerne. Han skal grundlæggende kunne mærke, at de brænder for det, de arbejder med.
”Jeg har et motto, som jeg har brugt i 25 år i forhold til alle leverancer – jeg skal finde nogen, som er big enough to deliver and small enough to care,” siger Thomas Grane og fortsætter:
”Jeg skal finde det der sweet spot, hvor de synes, at jeg er en stor fisk hos dem, og at jeg ikke bare er en eller anden inferiør, lille retailer, som de skal sælge licenser til.”
Fokus på effektivitet
Helt konkret er den store opgave, der ligger på Thomas Granes skrivebord i år, at arbejde med produktiviteten i hele Matas-organisationen.
”Alle vores processer får en stor tur igennem maskinen,” siger han og fortsætter:
”Vi er i gang med et af de klassiske, store ERP-projekter (enterprise ressource planning, red.), og det er også det tidspunkt, hvor man går ind og kigger på hele sin forretning. Vi har meget fokus på, hvordan vi kan lave ekstremt effektive processer, der kan speede tingene op. For en af de helt store parametre, når det gælder om at være foran i gamet, er hastighed.”
Et af de områder, Matas allerede har kigget på, er lanceringen af nye brands. For ti år siden tog det omkring 12 måneder, når kæden skulle lave en brandlancering, men i dag er processerne skåret til, så det kan ske inden for en måned.
”Der er ingen tvivl om, at der også er enormt meget innovationskraft i effektivitet. Vi har innoveret som vanvittige ud mod kunderne, men i recessionstider har vi også meget fokus på at innovere bag linjerne for at skabe en endnu mere effektiv forretning,” siger Thomas Grane.
”For ligesom alle andre kæmper vi også med stigende omkostninger, og det skal vi jo have løst – og vi kan ikke bare hælde vores omkostninger råt over på kunderne, for det vil de ikke nødvendigvis acceptere.”
It-direktøren understreger, at selvom der i år især er fokus på de interne processer, vil Matas også fortsætte med at udvikle og investere i de kundehenvendte teknologier. Det gælder eksempelvis kædens kundeklub og app, som ikke får lov til at ligge stille.
Hvert kvartal kommer Matas med app-releases med nye features, som især har til hensigt at fjerne friktion, som Thomas Grane udtrykker det.
”Hvis der er et eller andet, som kunderne synes, er en lille smule bøvlet, så skal vi ind og finde det og gøre det nemmere. For det er det, som gør, at kunder bliver i forretninger.”
Relaterede artikler:
Onlinesalg driver Matas til rekordhøjt julesalg
For abonnenter