DetailWatch

Alibaba risikerer at tilsværte sit omdømme med forretning i Rusland

Den kinesiske e-handelsgigant investerede for seks år siden stort i den russiske forretning, men Alibabas fortsatte aktiviteter i landet risikerer at få konsekvenser i Europa og USA, lyder det.

Alibaba Groups logo foran dets bygning i Beijing, Kina. | Foto: Tingshu Wang/File Photo

I 2016 investerede den kinesiske e-handelsgigant Alibaba stort i at udvide forretningen på det russiske, men den russiske invasion af Ukraine har placeret den kinesiske e-commerce gigant i en svær situation.

Det skriver The Wall Street Journal.

”Når Alibaba vælger at fortsætte sin forretning i Rusland løber de en stor risiko for at sværte sit omdømme til på både det europæiske og amerikanske marked,” siger Xiaomeng Lu, som er chef for geo-teknologi hos Eurasia Group, til avisen.

Da Jack Ma i 2016 besøgte Rusland, var det med stor skepsis omkring den russiske del af forretningen. Historien går dog på, at en russisk tjener og en række chefer i Alibaba fik overtalt topchefen til at investere 100 mio. dollar og flytte en række ansatte til Rusland for at indgå i et samarbejde med tre russiske kæmpevirksomheder.

Den russiske invasion af Ukraine har dog givet grund til hovedpine hos Alibaba, som i forvejen var hårdt ramt af kinesiske regulationer. På den ene side har selskabet store markedsinteresser i Vesten, og rammes hårdt af sanktioner mod Rusland. Selskabet har dog også en god forretning i Rusland og en samarbejdsaftale det skal overholde, hvilket betyder at Alibaba ikke har tilkendegivet en offentlig holdning til konflikten.

Derfor kan russiske butikker sende Eccos image på rutsjetur

Alibaba-melding får positiv modtagelse

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs