DetailWatch

Nu kan kunderne gå til lægen og tjekke e-boks hos købmand

Den første købmand i landet tester nu et tilbud om fremskudt borgerservice i butikken, hvor kunderne i små byer kan få adgang til Borgerservice og digitale lægekonsultationer.

"Det er især vores ældre borgere, der kan synes, det er langt og besværligt at tage ind til Borgerservice i Thy. Og så vil de hellere have hjælp af vores personale, som de jo kender i forvejen, fortæller Matias Paaske," der driver Min Købmand i Østerild. | Foto: Dagrofa

Hos dagligvarebutikken Min Købmand i Østerild, 13 kilometer nordøst for Thisted, kan de handlende få hjælp til at tjekke deres digitale post fra det offentlige og gennemføre en videokonsultation med lægen.

Købmanden er den første butik, hvor Dagrofa tester et koncept ved navn ’Nærvelfærd’ med støtte fra Bolig- og Indenrigsministeriet, der skal forkorte afstanden til offentlige ydelser for borgere i landdistrikterne. Her er der ifølge Landdistrikternes Fællesråd brug for hjælp til især de ældre beboere.

”Vi ved, at der i landdistrikterne er forholdsvis flere ældre og svage, som ikke har god digital adgang hjemme eller er trygge ved at bruge digitale selvbetjeningsløsninger,” forklarer Steffen Damsgaard, rådets formand, i en meddelelse.

”Samtidig er afstanden til borgerserviceafdelinger i kommunerne blevet store, og busbetjeningen dårligere, så derfor er det rigtig godt, at man hos købmanden i Østerild nu laver faciliteter til at kunne koble på offentlige digitale løsninger, herunder videokonsultationer med sin læge,” siger han.

Hos Min Købmand i Østerild, der er en ud af knap 160 butikker i kæden, kan kunderne gå ind i en privat, afskærmet boks med adgang til blandt andet Borger.dk, Sundhed.dk, E-boks og videokonsultationer med deres egen læge.

En vigtig del af tilbuddet er, at personalet i butikken står klar til at hjælpe med at bruge de digitale ydelser.

”At personalet stiller sig til rådighed for at hjælpe folk, der vil benytte sig af løsningerne, er både rigtig godt og vigtigt, for at folk kommer i gang med at bruge systemet,” siger Steffen Damsgaard.

Lokale omdrejningspunkter

Indtil videre har testen i Østerild kørt i tre måneder, og den er blevet taget godt imod af byens beboere, lyder det. Dagrofa, der står bag kæden Min Købmand, håber på at udbrede konceptet til flere butikker i områder, hvor der er et behov.

Et af formålene er også at gøre butikkerne til et lokalt omdrejningspunkt.

”Nærvelfærd skal være med til at skabe liv og udvikling i de mindre samfund, vi er en del af. Når de vigtigste offentlige ydelser er tilgængelige i lokalområdet, bliver byen mere attraktiv,” siger Esben Keller, der er kædedirektør Min Købmand og de to andre Dagrofa-kæder Spar og Let-Køb.

”Vi tror, at Nærvelfærd kan gøre en enormt stor forskel for særligt ældre og udsatte borgere, men også for travle familier, der kan bruge mindre tid på transport og mere tid sammen,” uddyber han.

Projektet har også modtaget støtte fra den erhvervsdrivende fond KFI, der er sat i verden for at støtte frie købmænd.

Supermarkeder skærer i åbningstiderne

Dagrofa løber fra aftaler med deres leverandører: Vil betale mindre for varerne

Brancheorganisation kritiserer Dagrofa for at løbe fra leverandøraftaler

Dagrofa-topchef: Hvis krisen fortsætter kan vi blive nødt til at revurdere strategien

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede