DetailWatch

Flere danskere bruger apps til at bekæmpe madspild

Særligt de unge er flittige brugere af madspildsapps, viser undersøgelse fra Danmarks Statistik. Det er en glædelig nyhed for kampen mod madspild, mener landechef for madspildsappen Too Good to Go.

Foto: Too Good To Go / PR

Brugen af apps til bekæmpelse af madspild bliver mere udbredt blandt den danske befolkning. Faktisk så meget, at hver femte dansker nu anvender madspildsapps i dagligdagen, viser en undersøgelse fra Danmarks Statistik.

Undersøgelsen viser, at 800.000 danskere i starten af 2022 benyttede sig af madspildsapps, hvilket svarer til 18 pct. af befolkningen mellem 16 og 74 år.

Særligt unge danskere har taget madspildsapps til sig. Således er andelen af unge mellem 16-24 år, der bruger madspildsapps i det daglige indkøb, steget fra 19 pct. i 2020 til 29 pct. i år.

Det er noget, der vækker begejstring hos madspildsappen Too Good to Go.

”Vi har de seneste år haft stort fokus på at få de unge til at engagere sig mere i kampen mod madspild. Det har jo været lidt et paradoks, at den mest klimabevidste generation også har været de største madspildssyndere. Så jeg er meget glad for at se, at de har taget brugen af madspildsapps til sig,” udtaler Heidi Boye i en pressemeddelse.

Inflation er den primære grund til, at danskerne søger mod madspildsapps, vurderer Heidi Boye. Især blandt unge forbrugere, der typisk ikke har mange penge at gøre godt med, når indkøbskurven skal fyldes.

”Priserne på fødevarer er steget mere end 14 pct., og det kan altså mærkes, hvis man for eksempel er studerende eller af anden årsag har begrænsede midler til rådighed. Det har fået flere unge til at gå på jagt efter overskudsvarer og i det hele taget interessere sig mere for, hvordan man får mere værdi for pengene og mindsker spild. Og det er jo positivt for madspildsindsatsen,” siger hun.

Som FødevareWatch tidligere har berettet, er antallet af nye betalende kunder hos Too Good to Go steget med 25 pct. i de første fem måneder af 2022.

Det seneste regnskab for 2021 viser dog samtidig et underskud på knap 344 mio. kr. trods en stigning i omsætningen fra 281 mio. kr. i 2020 til 493 mio. kr.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch)

Dyre madvarer giver Too Good To Go kronede dage

Madspildsvirksomhed henter nyt stort millionbeløb

Prisstigninger rykker kamp mod madspild op i ”helt anden liga”

Mere fra DetailWatch

Ikea-topchef i Danmark stopper

Johan Laurell, der har været adm. direktør i Ikea Danmark i de seneste knap fem år, stopper for at blive ny adm. direktør for Ikea i Frankrig. En ny kandidat er fundet, oplyser kommunikationschef.

Brancheorganisation indbringer Wolt for konkurrencestyrelsen

Danmarks Restauranter og Caféer har bedt Konkurrencestyrelsen om at kigge Wolts kontrakter med restauranter efter i sømmene, fordi Wolt ifølge brancheforeningen sælger produkterne billigere online, end restauranterne kan i fysiske butikker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs