DetailWatch

"Efterslæb" hos leverandører kan forsinke prisfald i supermarkederne

Leverandører til landets dagligvarebutikker har ofte et efterslæb på prisstigninger, siger direktør for Mærkevareleverandørerne til Berlingske. Det kan være årsagen til, at et dyk i råvarepriserne endnu ikke har ramt hylderne i landets supermarkeder.

På trods af faldende råvarepriser er danskernes indkøb endnu ikke blevet billigere. | Foto: Miriam Dalsgaard

Stigende spotpriser på råvarer har været en hovedårsag til prisstigningerne på dagligvarer - men selvom de for nylig har taget et dyk, kan de danske forbrugere endnu ikke se det på prisskiltene i landets supermarkeder.

Adm. direktør for Mærkevareleverandørerne, Niels Jensen, er dog overbevist om, at et fald i råvarepriserne vil reflekteres i leverandørernes priser, og dermed potentielt også i supermarkederne, siger han til Berlingske. Når dette endnu ikke er sket endnu, kan det skyldes flere faktorer, forklarer han.

”Måske den samlede prisstigning endnu ikke fuldt ud er reflekteret i markedet. Historisk set har der været meget lange leadtimes for varsling af prisstigninger, og dermed har leverandørerne ofte haft et ”efterslæb” på prisstigningerne,” siger Niels Jensen, der påpeger, at det er de enkelte leverandører, der individuelt fastsætter priserne.

Supermarkeder lover at følge prisfald fra leverandører

Både Coop, Salling Group og Dagrofa har over for DetailWatch pointeret, at priserne i deres butikker afhænger af leverandørernes prissætninger, der endnu ikke er faldet.

Seniorrådgiver på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet Henning Otte Hansen påpeger over for avisen, at prisstigninger historisk set sker relativt hurtigt, imens prisfald ofte går langsommere.

Både Coop, Salling Group og Rema 1000 siger imidlertid til Berlingske, at deres priser vil falde så snart leverandørernes gør det.

Forbrugerrådet Tænk har tidligere på måneden advaret om, at tidligere erfaring viser, at øgede forbrugerpriser ikke nødvendigvis falder, når omkostningerne reduceres igen. Generelt set er danske virksomheders avancer steget til i 2018 at ligge 16 pct. over omkostningerne.

Avancen er et udtryk for forskellen mellem en vares salgspris og omkostninger ved anskaffelse og salg af varen.

Coop og Dagrofa afviser prisfald rundt om hjørnet trods dyk for råvarer

Recessionsfrygt får råvarepriserne til at dykke igen

Analytiker forudser snarligt dyk i priser på dagligvarer

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede