En del af Watch Medier

DetailWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
01.07.2022kl. 11.30

Meny går tilbage mens private label-salget stiger

Meny har oplevet tilbagegang i årets første fem måneder, men sammenlignet med 2019 betyder det stadig ”markant vækst”, siger kædedirektør Richo Boss til Dagligvarehandlen.
Også i Meny har man i årets første måneder kunnet mærke, at forbrugerne bliver mere prisfølsomme, siger kædedirektør Richo Boss. | Foto: PR / Dagrofa
af FREJA CELINE ERIKSEN

Dagrofa-kæden Meny oplever en tilbagegang efter rekordåret 2020, og igennem starten af 2022 har man i de 112 butikker kunnet mærke, at forbrugerne er blevet mere prisfølsomme.

Det fortæller kædedirektør Richo Boss til Dagligvarehandlen. Udviklingen bekymrer ham dog ikke, da tallene stadig ligger højere end inden pandemien, der generelt gav supermarkederne et boost.

”Det vigtigste for mig er, at Meny er i rigtig god form, og både på top og bund har vi i de første fem måneder af 2022 markant vækst, når vi sammenligner med 2019,” siger Richo Boss.

Salget af Menys private label-serie Hverdagspris, der blev lanceret i april, er til gengæld steget med en tocifret vækstprocent over de seneste to måneder, lyder det.

Generelt fylder supermarkedernes egne varemærker – som Hverdag, Grøn Balance, Øgo, Änglamark og X-tra – mere og mere på hylderne i dagligvarebutikkerne, og i 2021 udgjorde de tæt på 40 pct. af de solgte varer.

Stigende inflation har i løbet af 2022 givet ekstra medvind til dagligvarekædernes egne mærker.

Meny indgår samarbejde med take away-selskab

Meny åbner butik nummer 112 og har flere på vej – men ikke online

Supermarkedernes egne mærker udgør tæt på 40 pct. af de solgte varer

Relaterede artikler:

  • Dagrofa-kæden Meny åbnede torsdag sin 112. butik i Danmark. Den ligger i Illums kælder i København. | Foto: Mikal Schlosser

    Meny åbner butik nummer 112 og har flere på vej – men ikke online

    For abonnenter

  • Foto: Laura Bisgaard Krogh/ERH

    Supermarkedernes egne mærker udgør tæt på 40 pct. af de solgte varer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Pure Kids hovedbrand er Racoon Outdoor, der bl.a. designer og producerer flyverdragter til børn. | Foto: PR/Pure Kids
DetailWatch

Børnetøjsfirma opsiger alle ansatte efter opbremsning i tysk vækst

År med underskud og en svagere udvikling end ventet på det tyske marked får firmaet Pure Kids til at skære ”ind til benet” og søge partnerskaber for at videreføre forretningen. Direktør afviser konkurs.

For abonnenter

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

Det hele begyndte med en interiørbutik i Ebeltoft på Djursland. Siden har iværksætterparret gjort populære kasser i plastic og designbrandet Bongusta til en fælles levevej. Seneste skud på stammen er brandet Made Crate.

For abonnenter

Aldi trækker sig ud af Danmark i løbet af 2023, meddelte den tyskejede dagligvarekæde i december. | Foto: Christian Lykking/ERH
DetailWatch

Aldi starter ophørsudsalg i Danmark inden lukning

Dagligvarekæden Aldi skyder gang i et ophørsudsalg med rabatter på op til 70 pct., før den planlagte lukning af alle danske butikker i løbet af 2023.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 29. jan.
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 29. jan.
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 29. jan.
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Business Intelligence Specialist

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge