DetailWatch

Løvbjerg slår egne forventninger med nyt regnskab

Toplinjen voksede i 2021, men dagligvarekæden så sit årsresultat gå tilbage. Tilbagegangen har dog en simpel årsag, fortæller adm. direktør Jesper Due.

Adm. direktør i Løvbjerg Jesper Due. | Foto: Joachim Ladefoged/EXPLORER

Dagligvarekæden Løvbjerg leverer endnu et positivt resultat, men må opleve bundlinjen gå tilbage efter rekordår, viser et nyt regnskab fra den jysk-fynske dagligvarekæde.

I 2020 satte dagligvarekæden rekord på bundlinjen, der i 2021 er gået 5 mio. kr. tilbage til 27,3 mio. kr. På toplinjen er Løvbjerg dog gået frem fra 1,5 mia. kr. i 2020 til 1,6 mia. kr. i 2021, hvilket svarer til en stigning på 4,4 pct.

”Vi har hele tiden været klar over, at 2020-resultatet var en engangforestilling, og 2021 ligger både på top og bund langt over, hvad vi har forventet i vores interne mål frem til 2025. Så vi er rigtigt godt tilfredse. Det allerbedste er, at vi kunne fastholde vores omsætning fra rekordåret 2020 – og endda øge den lidt,” siger adm. direktør Jesper Due til Dagligvarehandlen.

De 5 mio. kr., der mangler på bundlinjen sammenlignet med 2020, er ifølge regnskabet bl.a. gået til lønomkostninger til nyansat personale, der i samme periode er steget fra 419 til 459 fuldtidsansatte.

Derudover har man øget sin satsning på slagter- og delikatessevarer, der bliver produceret i butikkerne.

Løvbjerg-koncernen har efterhånden opbygget sig en god egenkapital, der ved slutningen af regnskabsåret 2021 lød på 194 mio. kr. , som ifølge direktøren bl.a. går til at nedbringe gælden i forretningen.

Kæden har i dag 14 butikker i jylland samt en på Fyn, men har allerede ved sidste regnskab udtrykt, at ekspansion i Løvbjerg er på vej. I øjeblikket er planen, at der skal åbne to nye butikker i 2022 og 2023 i Esbjerg og Frederikshavn.

“Etableringen af nye butikker er en stor investering. Det er et tocifret millionbeløb, og det er mange penge. Derfor håndterer vi det, således at vi åbner en butik om året og ikke flere end det,” siger Jesper Due til Børsen.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Prisstigninger kan få dystre konsekvenser for specialbutikker

Salling Group er klar til digital alderskontrol ved tobakssalg – men på én betingelse

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede